Luca Niculescu spune că aderarea la OCDE în 2026 reprezintă cel mai ambiţios obiectiv de ţară, susţinut de către prim-ministru şi de toţi liderii politici şi că este important să existe un consens naţional în această privinţă. Potrivit oficialului MAE, România a finalizat jumătate din evaluările din procesul de aderare.
– Aderarea la OCDE reprezintă cel mai ambiţios obiectiv de ţară. Este un proiect de modernizare, un proiect de dezvoltare. Este un proiect de ţară pentru România, la care aspirăm de multă vreme.
Aş putea spune că, după aderarea la NATO şi la Uniunea Europeană, este cel mai important obiectiv pe care îl avem. Este încă o ancoră suplimentară pentru modernizarea ţării noastre, pentru întărirea statutului ei în rândul democraţiilor consolidate. Încercăm de multă vreme să aderăm la OCDE, suntem acum în plin proces de aderare, suntem pe un drum foarte bun, iar toate datele pe care le avem în clipa de faţă, toate rezultatele discuţiilor pe care le avem cu cei de la OCDE arată că drumul despre care vorbeam este unul bun. Nu este neapărat unul simplu, pentru că lucrurile mari nu sunt întotdeauna simple, dar este un drum bun pentru care există multe angajamente.
– În dialogul cu OCDE nu vorbim neapărat despre negociere pentru că sunt nişte standarde pe care România şi celelalte ţări candidate trebuie să le atingă. Vorbim despre discuţii, aceasta este terminologia. Suntem într-o discuţie, într-un dialog cu OCDE. Sunt 26 de comitete care evaluează România şi care acoperă practic tot spectrul de politici publice din ţara noastră. 26 de comitete care merg de la guvernanţa publică până la digitalizare, de la agricultură la sănătate, de la protecţia mediului la pescuit. Deci, vedeţi cât de mare este această paletă pe care o acoperă? Am trecut prin 25 de evaluări în clipa de faţă şi pot să spun că ritmul este unul bun, iar ceea ce ne-am propus până acum s-a împlinit. Adică, am reuşit să încheiem evaluările în aproape jumătate dintre aceste comitete, în 12. Deci, putem considera 12 capitole încheiate. La capătul fiecărei discuţii primim un aşa-numit aviz formal. Asta înseamnă că acel capitol a fost încheiat. În clipa de faţă avem zece avize formale, dar mai aşteptăm încă două în perioada imediat următoare.
Asta înseamnă că în clipa de faţă suntem la jumătatea drumului, iar ţinta este de a încheia acest parcurs în 2026. Mai avem de încheiat puţin mai mult de jumătate dintre capitole în perioada pe care ne-am propus-o.
(…) Eu v-aş spune opinia colegilor de la OCDE, acelora din comitetele OCDE, că avansăm într-un ritm susţinut şi că am făcut progrese notabile în multe domenii.
Pot să vă dau câteva exemple de comitete pe care le-am închis deja, dintre cele despre care vorbeam. Politica de dezvoltare regională, protecţia consumatorului, politica digitală, industria siderurgică, industria navală, concurenţă, politica socială, muncă şi ocupare sau educaţie sunt câteva dintre capitolele pe care le-am închis deja, dar procesul evident că nu se va încheia decât atunci când vom finaliza toate aceste 26 de comitete ale OCDE. Sunt optimist că suntem pe drumul cel bun.
– Este o întrebare pentru care nu ştiu cât timp avem la dispoziţie, pentru că, într-adevăr, 2004 a fost data în care am depus pentru prima oară candidatura.
Demararea propriu-zisă a fost întârziată din diferite motive. Pe de o parte, sigur că au existat provocări legate de performanţele economice şi administrative ale României. Pe de altă parte, au existat însă mulţi factori externi, independenţi de noi, care au întârziat acest proces. Adică, e greu de făcut un rezumat, dar aş spune că sunt unele motive care ţin de procese de extindere care începuseră deja şi care nu fuseseră terminate, de o dinamică a OCDE privind extinderea cu ţări europene versus extinderea cu ţări din afara Uniunii Europene, de o anumită dezbatere, care exista şi în OCDE, cum există şi în alte organizaţii internaţionale, aprofundarea acquisului OCDE faţă de extinderea organizaţiei. Apoi a existat o dezbatere internă în OCDE care a stabilit ce condiţii trebuie o ţară să îndeplinească pentru a putea să depună candidatura la OCDE şi au existat patru criterii: unitatea de viziune, statutul de jucător semnificativ pe piaţa internaţională, beneficiul reciproc şi considerente globale. Dar această dezbatere internă a luat şi ea câţiva ani. Toate aceste elemente au făcut ca discuţia să nu înceapă în 2004, cum ne-am fi dorit, şi să înceapă mai târziu. Dar, este foarte, foarte bine că a început.
– S-au mai adăugat două acum câteva luni, Indonezia şi Thailanda. Aş începe cu ceea ce ne aduce împreună. Toate aceste state au în comun dorinţa de aderare la OCDE, de a-şi moderniza economia de piaţă, de a-şi consolida instituţiile, de a-şi moderniza felul în care guvernează ţara, de a fi mai deschise către alte state şi către alte economii. Asta arată, încă o dată, că OCDE rămâne o organizaţie foarte, foarte atractivă. Gândiţi-vă că sunt opt state în clipa de faţă aflate în procesul de aderare.
Apoi, vorbeaţi despre diferenţe? Sigur că sunt diferenţe, există grade diferite de dezvoltare economică între statele noastre, există un context geografic diferit. Unele ţări sunt din Europa, altele din America Latină, altele, Indonezia şi Thailanda, sunt din Asia de Sud-Est, deci există diferenţe între noi. Experienţa ne-a arătat că ţările din Europa reuşesc poate mai uşor să treacă unele examene ale OCDE, pentru că noi, fiind deja membri ai Uniunii Europene, o parte din acquisul comunitar se regăseşte în standardele OCDE. Până la urmă drumul este al fiecăruia. Chiar dacă am început împreună şase state, cărora li s-au adăugat alte alte două, asta nu înseamnă că vom intra în acelaşi timp. Fiecare va adera pe baza propriilor merite. În ceea ce priveşte România, sper ca această aderare să se producă mai devreme decât mai târziu.
După cum spuneam, există această ţintă ambiţioasă pentru 2026, care a fost fixată de prim-ministru şi de toţi liderii politici. Important e să existe un consens naţional pentru aderarea la OCDE. Este o ţintă ambiţioasă. Este o ţintă care poate fi realizată cu condiţia ca efortul bun de până acum să continue în acelaşi ritm.
– Da, în mod sigur, aderarea la OCDE este un puternic indicator de încredere pentru parteneri. Vor fi consecinţe foarte pozitive pentru stimularea fluxurilor de capital pentru investiţiile străine directe în România, iar extensia practică a acestei încrederi se va traduce, inclusiv, aşa cum spuneaţi, prin creşterea rating-ului de ţară.
O altă consecinţă va fi şi dezvoltarea pieţei de capital din România, posibilitatea de a ne racorda mai lesne la pieţe internaţionale din spaţiul extra-european. Deci, da, răspunsul este categoric da.