Ministrul Educaţiei, Daniel David, anunţă că, după aprobarea planurilor-cadru pentru liceu, când se va lucra la conţinuturi şi manuale, va veni cu exemple din sisteme de învăţământ europene considerate de succes. ”Să înţelegem şi noi cum trebuie făcută o programă aerisită şi atractivă pentru copii”, spune ministrul.
”Când vom lucra la conţinuturi, voi aduce exemple de programe din astfel de ţări. Adică dacă lucrăm, spre exemplu, la programa de fizică sau de chimie, vreau pe nivelul echivalent educaţional să avem un model din Marea Britanie, un model din ţările nordice, poate unul din zona Germaniei şi să înţelegem şi noi cum trebuie făcută o programă aerisită şi atractivă pentru copii. De asemenea, când vom lucra la manuale, vom aduce exemple de manuale din acele ţări, fiindcă în acest moment, repet, după ce trecem de planurile-cadru şi să presupunem că scăpăm de obsesia numărului de ore – şi ştiu că este important, dar să presupunem că ne punem de acord, trecem de acest lucru – următoarea barieră va fi pe conţinut, fiindcă avem tendinţa să punem o mulţime de informaţii, multe, nerelevante sau intrăm în detalii care nu fac sens pentru nivelul pe care îl ţintim în educaţie”, a afirmat Daniel David, joi seară, la TVR Info.
El a subliniat că îşi doreşte ”o majoritate largă” pentru a moderniza educaţia.
”Şi cred că putem, începând cu planuri, conţinuturi aerisite, training-uri pentru profesori, manuale mai prietenoase, debirocratizarea e fundamentală, spre exemplu. (…) Şcoala noastră a fost centrată pe profesor. Ăsta este adevărul. Şi ei s-au obişnuit cu acest tip. Brusc am făcut schimbarea de la şcoala centrată pe profesor la şcoala centrată pe elev. Dar sigur, elevul vine la pachet cu părintele. (…) Toate cele trei componente ale triadei, profesor, elev, părinte, să înţelegem că nu mai poate să fie unul şeful, trebuie să co-creeze educaţia, dar fiecare cu rolul specific. Adică părintele nu este profesor, profesorul trebuie să înţeleagă că vocea părintelui trebuie ascultată, iar elevul la rândul lui are o voce de multe ori dincolo de părinte, adică părintele nu se poate substitui elevului. Şi dacă am înţelege aceste lucruri, eu cred că am putea să avem un sistem în care nu doar că suntem mai performanţi, dar ne-am simţit cu toţii şi mai bine. Acum este şi o tensiune foarte mare, conflicte frecvente, trebuie schimbată paradigma. Efectiv, trebuie schimbată paradigma şi asta am încercat ca ministru să spun, că înţeleg sistemul, ne temem, dar hai să începem să o facem, fiindcă eu nu vreau să fac schimbări astfel încât să lăsăm oameni în urmă. Dar faptul că nu vreau să las oameni în urmă nu înseamnă că nu trebuie să schimbăm paradigmatic sistemul”, a arătat Daniel David.