Directorul Dacia insistă pentru o nouă taxă valabilă la mașinile vechi: Lipsește doar decizia politică

Mihai Bordeanu, directorul general al Dacia, susține că programul Rabla nu este suficient pentru a reduce numărul autoturismelor poluante și că introducerea unei noi taxe pentru mașinile vechi ar putea fi soluția necesară pentru această problemă, conform Playtech.

Conform declarațiilor lui Mihai Bordeanu, peste 35% din mașinile aflate în circulație în România au mai mult de 20 de ani, iar acest procent a crescut față de anul trecut, când era de 33%. Bordeanu compară situația cu o inundație, explicând că, deși Rabla ajută la stimularea achiziției de autoturisme noi, nu rezolvă problema de fond: importul masiv al mașinilor second-hand poluante. „Este ca și cum am avea inundație în casă și am șterge doar pe jos, fără a repara țeava care provoacă inundația”, a spus acesta.

Una dintre principalele probleme identificate de Bordeanu este faptul că statul nu reglementează importul de mașini vechi nefiscalizate, ceea ce face ca România să rămână o destinație atractivă pentru autoturisme second-hand poluante.

Un studiu realizat de Dacia împreună cu Price Waterhouse Coopers (PWC) sugerează că introducerea unei taxe auto pentru vehiculele vechi și poluante ar fi în concordanță cu legislația europeană și ar putea reprezenta un pas important în reducerea poluării și a parcului auto îmbătrânit. Mihai Bordeanu subliniază că, dincolo de reglementările tehnice, decizia politică este esențială pentru implementarea acestei măsuri.

„Decizia politică este ceea ce ne lipsește, iar aceasta este recunoscută atât de fostul, cât și de actualul ministru”, a declarat Bordeanu.

Una dintre variantele discutate ar fi ca taxarea să fie realizată de autoritățile locale, iar fondurile astfel colectate să fie direcționate către bugetele municipale. Acesta ar putea reprezenta o sursă suplimentară de venit pentru administrațiile locale și ar contribui la reducerea deficitului bugetar al statului.

Având în vedere că Guvernul caută soluții pentru echilibrarea bugetului și că România se află printre țările cu cele mai ridicate rate de import de mașini vechi din Europa, introducerea unei taxe pentru vehiculele poluante ar putea deveni o realitate în următorii ani. Totuși, acest demers ar putea întâmpina opoziție din partea șoferilor și a pieței auto second-hand, având în vedere impactul său asupra acestora.

În prezent, nu există un termen precis pentru implementarea unei astfel de taxe, dar dezbaterea rămâne deschisă, mai ales în contextul în care România trebuie să adopte măsuri pentru reducerea poluării și modernizarea infrastructurii auto, pentru a se alinia la standardele europene.

Ucraina ar fi lansat o nouă ofensivă în Kursk – Ar putea juca un rol important în viitoarele negocieri

Rusia cere SUA să îşi formuleze poziţia cu privire la modul de a pune capăt conflictului din Ucraina