Dragoș Damian, Terapia Cluj: Învățământul Dual este un eșec gigantic. Bani aruncați degeaba

Deși beneficiază de anumite facilități fiscale, învățământul dual preuniversitar are succes doar acolo unde angajatorii s-au organizat prin propriile forțe ca să se asigure că un număr mai mare de elevi vin la cursuri și practică.

În rest, mai ales în centrele industriale mari, copiii vin la școală pentru bursă și pentru a primi certificatul că au încheiat numărul de clase obligatorii, după care foarte mulți dintre ei dispar. Asta se întâmplă pentru că:

1) absolvențîi de gimnaziu ajung în învățământ dual prin repartizare pe calculator, nimeni nu-i întreabă dacă vor să muncească în industrie;

2) nu există nicio obligație ca tinerii să rămână un număr de ani la angajatorul care le-a plătit bursă și

3) extrem de mulți angajatori nu investesc un leu în învățământ dual, putând fura fără probleme de la cei care dau milioane anual în pregătire profesională.

Învățământul dual universitar, după momentul festiv din 2023, când s-au înființat consorțiile universitare, bate pasul pe loc, nu are tracțiune, așteptăm ceva, dar nu știm ce. De-abia dacă au apărut niște programe de predare. Astfel încât angajatorii apelează la colaborările tradiționale cu universitățile, burse, practică în fabrică, internship-uri, contracte part-time, pentru care nu există facilități fiscale. Și, la fel ca în cazul învățământului dual preuniversitar, un angajator care nu a investit nimic fură fără probleme angajați gata pregățiți pe bani grei de companiile care pregătesc absolvențîi de învățământ superior.

Mai mult, în condițiile în care până anul trecut anumite sectoare economice primeau facilități fiscale pentru angajați, au apărut distorsiuni grave în învățământul dual, pentru că absolvențîi pregățiți de angajatori mergeau la salarii mai mari în acele industrii care beneficiau de facilități.

Toate cele de mai sus descurajează agențîi economici să investească în învățământ dual preuniversitar sau universitar. Nu este clar cine-l sfătuiește pe Premier sau pe Ministrul Educației în subiectul dezvoltării și retenției resursei umane în zona industrială, însă simpla creștere a numărului de locuri în învățământul dual – de 5 ori față de numărul din prezent! lăudabil, dar de unde vor veni tinerii și cine sunt profesorii care ii vor pregăți? – nu va rezolva problemele de mai sus.

Sunt necesare reglementări mai stricte în piața muncii, facilități, obligații și sancțiuni suplimentare pentru ca învățământul dual să asigure ocuparea sutelor de mii de posturi vacanțe în România, dar și pentru a evita ca acesta să devină o sursă de export de angajați bine calificați.

Am dat propunerile de mai jos miniștrilor, parlamentarilor, șefilor din învățământul de toate felurile, credeți că s-au uitat pe ele? Nu, ei știu mai bine ce este de făcut în învățământul dual, ei stau în fabrici, unde este deficit enorm de angajați, și știu mai bine ce este de făcut. Dacă te plângi că învățământul dual nu merge, ți se spune că tu nu știi să reții angajații…

Planul România Viitorului a lui Marcel Ciolacu nu va funcționa fără resursă umană calificată și specializată.

content-image

_____

Comentariu de Dragoș Damian, director general Terapia Cluj și director executiv PRIMER (Patronatul Producătorilor Industriali de Medicamente din România

Sursa: www.stiripesurse.ro

Rusia privește cu îngrijorare către est – Militarizarea acestei țări ar putea duce la destrămarea întregului sistem al ordinii mondiale moderne

Adevăratul cost al fenomenelor meteorologice extreme, reflectat în economia lumii. Cât de mult afectează pasivitatea PIB-ul global (analiză)