Românii alocă în medie cu 5-10% mai mult pentru vacanţele din acest an, iar un cuplu cheltuie, în medie, între 4.500 şi 5.000 euro pentru un sejur complet într-o destinaţie exotică, cu avion, cazare şi transferuri, adică 2.250 – 2.500 euro de persoană,arată agenţia de turism Eturia, specializată pe destinaţii exotice.
”Eturia a analizat rezervările realizate până în prezent pentru perioada de vară, iar cifrele confirmă apetenţa tot mai mare pentru experienţe premium şi locuri mai puţin convenţionale. Românii alocă în medie cu 5-10% mai mult pentru vacanţele din 2025, iar priorităţile rămân aceleaşi: confort, siguranţă şi experienţe memorabile. Un cuplu cheltuie, în medie, între 4.500 şi 5.000 euro pentru un sejur complet – avion, cazare şi transferuri. (2.250 – 2.500 euro/persoană)”, arată compania.
Familiile cu un copil îşi calibrează bugetul puţin diferit: se orientează către pachete care nu depăşesc 5.500 euro, dar aleg destinaţii în care cei mici sunt răsfăţaţi şi beneficiază de facilităţi dedicate.
3 din 4 turişti (75%) aleg sejururi de 8-10 zile, semn că vor mai mult decât un city break cu bagaj de mână, 20% dintre români îşi oferă un răsfăţ mai lung şi preferă sejururile de peste 10 zile, iar 5% optează pentru escapade mai scurte de o săptămână, mai arată compania.
“50% dintre turiştii care călătoresc cu noi anul acesta sunt clienţi noi, iar 27% dintre rezervări sunt realizate online, prin platformele Eturia: circuiterra.net, sejurexotic.ro şi sejureuropa.ro“declară Sorin Stoica, CEO Eturia.
Acesta afirmă că 95% dintre clienţii Eturia aleg să exploreze o destinaţie nouă vara aceasta, semn că dorinţa de aventură şi descoperire e mai puternică decât ataşamentul faţă de locurile deja cunoscute. Doar 5% revin în aceeaşi locaţie, iar aceştia sunt în general turişti care au descoperit un loc ce a bifat toate aşteptările: relaxare, calitate, siguranţă şi experienţe memorabile.
”Românii nu mai vor în 2025 doar să vadă lumea, ci să o ”guste”. Observăm că aceştia devin tot mai curioşi şi îndrăzneţi când vine vorba de gastronomie. Mulţi spun că vacanţa nu e completă fără un platou local savurat acolo unde mănâncă localnicii. 67% aleg cazări cu mic dejun inclus – ca să fie liberi la prânz şi cină să exploreze restaurantele locale, pieţele şi street food-ul. 1 din 3 turişti (33%) preferă totuşi varianta de demipensiune (mic dejun +cină) – mai ales în destinaţiile exotice, unde cina la hotel înseamnă confort, siguranţă şi privelişti de poveste”, menţionează compania.
72% dintre turiştii Eturia aleg destinaţii exotice şi îndepărtate, unde au parte de aventuri, peisaje spectaculoase şi culturi complet diferite. În topul preferinţelor: China, Seychelles, Malaezia, Mauritius, Zanzibar, Indonezia.
De asemenea, 28% dintre români rămân aproape de casă, alegând oraşe sau insule cu farmec aparte, cum ar fi: Madeira, Franţa, Islanda, Irlanda, Spania.
”Madeira, insula exotică în inima Atlanticului, continuă să urce în clasamente şi cucereşte din ce în ce mai multe familii, cupluri şi exploratori urbani. Insula portugheză e regina sejururilor europene în 2025. Terenul ”accidentat”, natura sălbatică şi vibe-ul de Caraibe pe teritoriul UE o propulsează tot mai sus”, precizează compania.
Agenţia de turism subliniază că observă o schimbare profundă în felul în care românii îşi aleg vacanţele.
”Discutăm despre o generaţie de turişti tot mai informată, care vrea să exploreze, nu doar să se odihnească. Reţelele sociale joacă un rol important în alegerea planului pentru amintiri memorabile. Jumătate dintre cei care aleg Eturia vara aceasta sunt la prima vacanţă cu noi, aproape 30% o fac online, prin platformele noastre dedicate”, spune Sorin Stoica, CEO Eturia.