Expert Forum a cerut, marţi, Autorităţii Electorale Permanente să verifice cât mai repede legalitatea veniturilor şi cheltuielilor din campania electorală a candidatului independent Călin Georgescu, clasat pe primul loc în urma alegerilor de duminică. Organizaţia afirmă că, potrivit datelor publicate recent de AEP, reiese că nu au fost raportate niciun fel de venituri şi cheltuieli, ceea ce consideră a fi ”neverosimil”.
”EFOR a depus o cerere la AEP prin care solicităm instituţiei să iniţieze cât mai curând un control pentru a verifica respectarea legislaţiei privind declararea si legalitatea veniturilor şi cheltuielilor în campania electorală de către candidatul independent Călin Georgescu. Acesta nu a declarat niciun venit şi nicio cheltuială pentru campania electorală pentru primul tur, ceea ce considerăm că este neverosimil pentru desfăşurarea unei campanii la alegerile prezidenţiale, mai ales pentru un candidat care obţine aproape 23% din voturi”, anunţă, marţi, Expert Forum.
Organizaţia a transmis că toate serviciile de care are nevoie un candidat costă.
”Ne întrebăm cum este posibil sa se desfăşoare o campanie electorală in lipsa oricărei contribuţii financiare declarate: serviciile pentru mandatarul financiar, serviciile de editare video/promovare online costa, aşa cum există şi alte cheltuieli pentru managementul campaniei. Există anumite persoane care au declarat în spaţiul public că au susţinut campania a lui Georgescu, ceea ce ar putea fi ilegal”, a mai transmis Expert Forum.
Organizaţia atrage atenţia că un candidat trebuie să declare toate venituri şi cheltuielile, indiferent dacă cere sau nu rambursare
De asemenea, un candidat nu îşi poate realiza materialele de campanie fără a încheia un contract de prestări servicii şi nu i se pot plăti anumite servicii de către terţi.
Potrivit legii, orice venit şi cheltuială trebuie să treacă prin contul de campanie.
Conform raportului realizat de Expert Forum (EFOR)(Policy Brief nr. 190), candidatul independent Călin Georgescu a înregistrat o creştere semnificativă în preferinţele electorale, de la 2% la 22%.
Această evoluţie a fost atribuită în mare parte unei campanii desfăşurate pe TikTok, bazată pe: coordonarea unor conturi care au promovat activ conţinut electoral, fără marcaje adecvate; amplificarea artificială a mesajelor prin algoritmi, utilizând hashtag-uri dedicate, precum #echilibruşiverticalitate, care au atras milioane de vizualizări. Aceste acţiuni au ridicat suspiciuni de manipulare a opiniei publice printr-o utilizare inadecvată a platformei Tik Tok şi lipsa transparenţei în gestionarea conţinutului politic.