Această creștere salarială are loc în ciuda faptului că CFR SA se confruntă cu dificultăți financiare majore. În răspunsul său oficial, compania recunoaște că nu a înregistrat profit net în 2022, 2023 și 2024, iar situațiile financiare finale pentru anul trecut nu vor fi disponibile înainte de mai 2025. De asemenea, CFR SA admite că fondurile publice alocate pentru reparații, întreținere și modernizare a infrastructurii au fost insuficiente, acoperind doar 50% din necesarul real în perioada 2022-2024.
În ciuda acestei situații, CFR SA continuă să fie evaluată pe baza utilizării fondurilor alocate, și nu pe îmbunătățirea reală a serviciilor. Compania a obținut un indice global de performanță de 104,41%, nu pentru că serviciile pentru călători s-au îmbunătățit, ci pentru că a cheltuit conform planului sumele primite. De exemplu, pentru întreținerea șinelor, CFR a beneficiat de 1,76 miliarde lei în 2022, 1,79 miliarde lei în 2023 și 3,54 miliarde lei în 2024. Cu toate acestea, infrastructura rămâne învechită, trenurile continuă să întârzie, iar siguranța și confortul pasagerilor sunt grav afectate.
FACIAS atrage atenția că, în ciuda situației financiare dezastruoase a CFR SA, statul român continuă să susțină o politică de salarizare care contravine principiilor unei administrări responsabile. Fondurile pentru remunerațiile conducerii au fost majorate semnificativ în 2025, fără a exista o justificare clară bazată pe performanță sau rezultate concrete.
În acest context, FACIAS solicită Ministerului Transporturilor să explice public ce indicatori de performanță au stat la baza acestei creșteri salariale și să prezinte măsuri concrete pentru responsabilizarea conducerii companiilor de stat. Totodată, FACIAS cere Curții de Conturi să inițieze un control urgent asupra utilizării fondurilor publice în cadrul CFR SA și să stabilească dacă aceste majorări sunt conforme cu legislația privind salarizarea în companiile de stat.