O construcție simbolică pentru Oradea se pregătește să iasă definitiv din peisajul urban. După aproape 100 de ani de funcționare, Podul Teodor Neș, care leagă zona Oncea de oraș și trece peste liniile ferate Oradea – Episcopia Bihor, va fi desființat. Decizia vine ca urmare a lucrărilor de electrificare a căii ferate, dar și a faptului că podul nu mai corespunde standardelor actuale de infrastructură.
Podul a fost ridicat în anii 1930, în perioada interbelică, pe fondul urbanizării accelerate a cartierelor din zona de vest a Oradiei. Inițial, accesul peste calea ferată se făcea pe o simplă cărare, dar dezvoltarea locuințelor a impus nevoia unei pasarele rutiere. Așa a apărut podul, cu o structură metalică susținută de piloni din beton placat cu piatră.
Timp de decenii, podul nu a purtat un nume oficial și nu a beneficiat de reparații capitale. A fost folosit intens, deși îngust și cu o singură bandă pe sens. În anii 2000, din cauza stării avansate de degradare, autoritățile au restricționat circulația și au instalat limitatoare de tonaj, iar în unele momente, traficul s-a desfășurat „la mica înțelegere” între șoferi.
Reabilitat temporar, dar fără viitor
Abia în 2011, pasajul a fost supus unei reparații mai serioase. Structura metalică veche a fost demontată, iar culeele, pilonii și suprastructura au fost refăcute. Lucrările au costat aproape 2,7 milioane de lei, iar pasajul a fost redeschis circulației cu două benzi și trotuare pentru pietoni.
Totuși, proiectul de atunci nu a prevăzut adaptarea la standardele actuale, în special lipsa spațiului necesar pentru catenara liniei de cale ferată electrificate. Acum, în contextul lucrărilor ample de modernizare a infrastructurii feroviare, autoritățile nu mai pot amâna luarea unei decizii radicale.
Se va construi un pasaj subteran modern
Soluția aleasă este demolarea podului și construirea unui pasaj subteran cu patru benzi de circulație, care să permită desfășurarea simultană a traficului rutier, feroviar și pietonal. Lucrarea se anunță complexă, mai ales că în imediata vecinătate trece și pârâul Sălbatic.
Data exactă a începerii lucrărilor nu a fost comunicată, dar proiectul este în stadiu avansat de pregătire. Va însemna, practic, sfârșitul unei epoci și dispariția unui reper cunoscut pentru orădeni – un pod care a văzut transformarea orașului de la epoca interbelică, prin comunism, până în prezent.