România își propune să convingă partenerii europeni că va respecta angajamentele privind consolidarea fiscală, în contextul presiunilor pentru stabilizare economică. Conform datelor furnizate de Clever News Center, Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) au anunțat o creștere a veniturilor bugetare cu aproximativ 24 de miliarde de lei în 2025, fără a majora cheltuielile comparativ cu nivelul din 2024. Această majorare va veni dintr-o colectare fiscală mai eficientă și din măsuri de ajustare, inclusiv prin creșteri de taxe.
Însă, realitatea fiscală a țării indică anumite dificultăți. În primul trimestru al anului 2025, deficitul bugetar a depășit deja nivelul aceluiași interval din anul trecut, atingând 44 de miliarde de lei (2,3% din PIB), față de 2,06% în perioada ianuarie-martie 2024. Astfel, ritmul cheltuielilor a fost mai rapid decât cel al veniturilor, ceea ce ridică semne de întrebare privind atingerea țintelor fiscale stabilite.
Pentru întregul an 2024, deficitul bugetar a fost de 8,65% din PIB conform metodologiei cash, echivalent cu 152,72 miliarde de lei, și de 9,3% din PIB conform metodologiei europene ESA, reflectând provocările în gestionarea finanțelor publice.
Dacă noile cote ar deveni: 21%, 11% și 7%, iar încasările se distribuie uniform pe parcursul anului, atunci pentru ultimele șase luni ale anului s-ar aplica noile valori. Estimarea arată că o astfel de măsură ar aduce suplimentar aproximativ 6,3 miliarde de lei la bugetul de stat până la finalul anului 2025.
În prezent, România aplică următoarele cote:
- 19% – cota standard,
- 9% – pentru alimente, medicamente, cazare, apă potabilă, restaurante (cu excepții),
- 5% – pentru cărți, ziare, manuale și anumite tipuri de locuințe.
Modificarea cotelor de TVA nu se aplică automat imediat. Potrivit legislației fiscale și deciziilor Curții Constituționale:
- Dacă legea o prevede explicit, majorarea poate intra în vigoare imediat după publicarea în Monitorul Oficial.
- În mod obișnuit, se oferă un termen de tranziție de 30, 90 sau 180 de zile pentru ca firmele și instituțiile să se adapteze.
- Este obligatoriu să se respecte principiul predictibilității fiscale, iar modificările fără o perioadă rezonabilă de adaptare pot fi considerate neconstituționale.