„Exceptând situaţia în care garanţii legale sunt introduse, există riscul ca mari cantităţi de combustibili fosili să fie înlocuite cu biocombustibili nesustenabili”, susţin companiile de shipping într-o declaraţie comună dată publicităţii de Federaţia Europeană pentru Transport şi Mediu (T&E). Atunci când sunt luate în calcul şi defrişările şi utilizarea terenurilor, combustibilii produşi din ulei de palmier şi soia sunt de două şi chiar de trei ori mai dăunători pentru climă decât combustibilii tradiţionali, adaugă T&E.
IMO, organizaţia internaţională care supervizează industria de shipping, lucrează la o ţintă de emisii zero pentru sector până în 2050, în cadrul eforturilor globale de combatere a schimburilor climatice. Navele maritime intermediază mai mult de două cincimi din comerţul mondial, dar în prezent cea mai mare parte a flotei utilizează combustibili tradiţionali.
Majoritatea uleiului de palmier provine de la vaste plantaţii din Asia de Sud-Est, iar Indonezia şi Malayezia sunt cei mai mari producători. Acest produs este de mult timp considerat vinovat de distrugerea unor habitate fragile, reducerea biodiversităţii şi punerea în pericol a unor animale rare, acuzaţii pe care producătorii şi guvernele din regiune le-au respins.
Apelul lansat luni de marile companii de shipping vine într-un moment în care delegaţii urmează să se reunească la Londra în cursul acestei săptămâni, la o dezbatere IMO dedicată unor noi măsuri de reglementare pentru a reduce amprenta de carbon a sectorului.
„Facem un apel către IMO şi statele membre să descurajeze utilizarea biocombustibililor pe bază de plante de către nave”, subliniază companiile de shipping. Biocombustibilii produşi din plante nu ar trebui să beneficieze de stimulentele economice alocate spre promovarea de carburanţii cu emisii zero sau apropiate de zero, adaugă transportatorii maritimi.