Implicarea lui Elon Musk în politică prăbuşeşte vânzările Tesla. E o scădere fără precedent

Ceea ce se știe este că Tesla a înregistrat anul trecut prima scădere din istorie a vânzărilor globale, acestea scăzând cu 1% din 2023. Aceasta nu ar fi o scădere uriașă pentru multe alte companii, dar este notabilă la o companie care a înregistrat creșteri ale vânzărilor de 38% și 40% în ultimii doi ani – și cu creșterea masivă a prețului acțiunilor în ultimul deceniu, în mare parte bazată pe creșterea viitoare.

Pe o scară de timp mai mică, Tesla a raportat o scădere bruscă cu 16% a vânzărilor din SUA între decembrie și ianuarie, dar acest lucru este tipic pentru companie, care pare să facă un efort major pentru vânzările de la sfârșitul anului pentru a-și atinge obiectivul de rezultate financiare pe întregul an, urmat de o scădere în ianuarie.

Dar Tesla se confruntă cu mult mai mult decât un CEO ai cărui ochi au fost nu numai pe guvernul federal, ci și pe cel puțin alte patru companii în care este implicat. Iar acest lucru face dificilă învinuirea definitivă a unui singur element pentru mările relativ agitate ale companiei.

„Este încă prea devreme pentru a vedea vreo reacție (a lui Musk) în cifrele Tesla”, a declarat Stephanie Valdez Streaty, director de perspective industriale pentru Cox Automotive. „Nu putem stabili cu exactitate că polarizarea îi determină pe oameni să cumpere sau să evite o Tesla”.

Musk a devenit în centrul atenției pentru demersurile sale de a remodela guvernul federal, în timp ce găzduiește împreună cu președintele Donald Trump conferințe de presă în Biroul Oval. Iar situațiile potrivnice pentru vânzările Tesla sunt reale, de la concurența sporită la prețul mașinilor sale.

Poate cel mai mare semn al schimbării interesului pentru deținerea unui Telsa provine de la S&P Global Mobility, care dispune de date privind vânzările pe fiecare stat în parte. Aceasta a împărțit datele în „state albastre”, adică state care au votat pentru candidatul democrat în ultimele patru alegeri prezidențiale, și „state roșii”, în care republicanii au câștigat patru alegeri consecutive. În cadrul fiecărui grup de state, a fost analizat procentul gospodăriilor care dețineau deja o Tesla și care au cumpărat încă una atunci când au achiziționat o mașină nouă.

În statele albastre, procentul cumpărătorilor repetați de Tesla a scăzut, de la 72% în ultimul trimestru din 2023 la 65% în ultimul trimestru din 2024. Între timp, cumpărătorii repetați de Tesla din statele roșii au crescut foarte ușor, de la 47,6% la sfârșitul anului 2023 la 48,2% în ultimele trei luni ale anului trecut.

Scăderea ratei de fidelitate a proprietarilor Tesla din statele albastre a dus la pierderea de către Tesla a aproximativ 1 punct procentual din cota de piață globală în aceste state, care includ unele dintre cele mai mari piețe auto din țară, cum ar fi California.

Valdez Streaty indică sondajul efectuat luna aceasta de Morning Consult în rândul potențialilor cumpărători de automobile, care arată că aproape 32% dintre cumpărătorii americani „nu ar lua în considerare” cumpărarea unei Tesla.

Această cifră a crescut de la 27% într-un sondaj Morning Consult realizat în urmă cu un an și de la doar 17% atunci când s-a pus această întrebare în februarie 2021. Prin comparație, doar 16 % dintre potențialii cumpărători erau aproape siguri sau foarte siguri să încerce o Tesla înainte de a o cumpăra în cel mai recent sondaj, o cifră care nu s-a schimbat prea mult în ultimii patru ani.

Creșterea numărului de persoane care afirmă că vor tăia Tesla de pe lista de cumpărături nu este nici pe departe la fel de mare ca cea a celor care își exprimă acum o părere negativă despre Musk.

Un sondaj realizat în ianuarie de Universitatea Quinnipiac a arătat că 53% dintre alegători dezaprobă faptul că Musk joacă un rol important în administrația Trump, față de 39% care îl aprobă. Un sondaj efectuat în decembrie 2022 de universitate a arătat că 36% dintre alegători aveau o părere pozitivă despre Musk și 35% o părere negativă.

Vânzările de vehicule electrice Tesla au scăzut drastic în multe dintre pieţele sale-cheie din Europa, pe fondul unei reacţii negative a consumatorilor faţă de implicarea lui Elon Musk în politica regională.

Cel mai mare producător de vehicule electrice din lume a înmatriculat în ianuarie doar 1.277 de maşini noi în Germania, potrivit Autorităţii Federale Germane pentru Transport Auto, ceea ce reprezintă o scădere de 59% faţă de aceeaşi lună a anului trecut. Germania găzduieşte singura fabrică de producţie a Tesla din Europa.

Vânzările de vehicule electrice au încetinit puternic anul trecut în Germania şi Franţa, după reducerea subvenţiilor guvernamentale, dar cererea a început să se redreseze recent.

Scăderea Tesla a avut loc în contextul în care piaţa germană de vehicule electrice a crescut cu peste 50% în ianuarie, ceea ce a dus la reducerea cotei sale de piaţă de la 14% la 4%.

În Franţa, vânzările Tesla au scăzut cu 63% în ianuarie, în timp ce înmatriculările de maşini Tesla în Norvegia au scăzut cu 38%. În Regatul Unit, înmatriculările au înregistrat o scădere de 8% faţă de anul trecut.

Sursa: www.stiripesurse.ro

Ziua Naţională Constantin Brâncuşi, marcată în reprezentanţele Institutului Cultural Român în lume prin documentare, expoziţii şi dezbateri

Victorie pentru administrația Trump: Elon Musk obține accesul la date extrem de importante