Lansarea rachetei New Glenn cu care Bezos voia să-l concureze pe Musk a fost anulată din cauza unor probleme tehnice

Compania Blue Origin a miliardarului Jeff Bezos, fondatorul Amazon, a anulat luni lansarea rachetei sale New Glenn după „câteva anomalii” apărute în timpul numărătorii inverse a misiunii, amânând cu cel puţin o zi o încercare inaugurală de a ajunge pe orbită şi de a concura cu SpaceX-ul lui Elon Musk pe piaţa lansării de sateliţi, relatează Reuters.

Având 30 de etaje, racheta de lansare New Glenn, parţial reutilizabilă, se afla pe platforma de lansare a Blue Origin de la staţia forţelor spaţiale Cape Canaveral, pregătită pentru o decolare care fusese programată iniţial pentru ora locală 1:00 ET (08.00, ora României).

Racheta fusese încărcată cu metan şi oxigen lichid ca propulsoare. Dar la sfârşitul numărătorii inverse, Blue Origin a amânat în mod repetat ora de decolare, apropiindu-se de sfârşitul ferestrei de lansare pentru New Glenn, la ora 4 dimineaţa, ora locală. O purtătoare de cuvânt a declarat, în cadrul unei transmisiuni live a companiei, că echipele de misiune examinează „câteva anomalii”.

„Renunţăm la încercarea de lansare de astăzi pentru a rezolva o problemă a subsistemului vehiculului, ceea ce ne va duce dincolo de fereastra noastră de lansare”, a declarat Blue Origin într-un comunicat. „Analizăm oportunităţile pentru următoarea noastră încercare de lansare”, promite compania.

Întârzierea ar putea fi de cel puţin 24 de ore, dar probabil va dura mai mult, în timp ce compania examinează inconvenientul pentru misiunea cu risc ridicat şi miză mare.

Punctul culminant al unui traseu de dezvoltare care a durat un deceniu şi a costat mai multe miliarde de dolari, zborul, în cazul în care decolează, va include o încercare de a ateriza primul etaj al rachetei New Glenn pe o barjă maritimă din Oceanul Atlantic la 10 minute după decolare, în timp ce al doilea etaj al rachetei îşi va continua drumul spre orbită.

„Lucrul care ne îngrijorează cel mai mult este aterizarea rachetei booster”, a declarat Bezos, care a fondat Blue Origin în 2000, într-un interviu pentru Reuters înainte de lansare. „În mod clar, la un prim zbor ai putea avea o anomalie în orice fază a misiunii, aşa că se poate întâmpla orice”, a prezis el precaut.

În compartimentul de sarcină utilă al New Glenn este securizat primul prototip al vehiculului Blue Ring al Blue Origin, o navă spaţială manevrabilă pe care compania intenţionează să o vândă Pentagonului şi clienţilor comerciali pentru misiuni de securitate naţională şi de deservire a sateliţilor.

Poziţionarea navei spaţiale pe orbita dorită, cu o lansare de rachetă inaugurală, ar fi o realizare rară pentru o companie spaţială. „Dacă am putea face asta, ar fi un mare succes”, a spus Bezos. „Aterizarea rachetei ar fi cireaşa de pe tort”, a adăugat el.

Dezvoltarea New Glenn s-a întins pe durata mandatelor a trei directori executivi ai Blue Origin şi s-a confruntat cu numeroase întârzieri, în timp ce SpaceX a lui Elon Musk a devenit o piesă de rezistenţă a industriei cu Falcon 9 reutilizabil, cea mai activă rachetă din lume.

La sfârşitul anului 2023, Bezos a luat măsuri pentru a accelera lucrările la Blue Origin, acordând prioritate dezvoltării New Glenn şi a motoarelor sale BE-4. El l-a numit CEO pe Dave Limp, un veteran Amazon, despre care angajaţii spun că a introdus un sentiment de urgenţă pentru a concura cu SpaceX.

New Glenn este de două ori mai puternică decât racheta Falcon 9 a SpaceX şi are la activ zeci de contracte de lansare încheiate cu clienţi , în valoare colectivă de miliarde de dolari.

AfD a votat pentru a înlocui controversata sa organizaţie de tineret cu o nouă formaţiune

Aeroportul Sibiu anunţă o creştere a numărului de pasageri cu 4,3% în 2024 faţă de anul precedent / Director: În 2025, ne concentrăm pe extinderea reţelei de destinaţii şi pe diversificarea opţiunilor pentru călătorii