Preşedinta USR, Elena Lasconi, a afirmat duminică, la Slatina, că ar putea fi luată o decizie de închidere a reţelei Tik-Tok, înainte de alegerile prezidenţiale, „atâta timp cât există riscul de a exista o influenţă statală şi non-statală”. Declarația Elenei Lasconi vine ca o „lovitură” pentru Nicușor Dan, a cărei popularitate pe TikTok a crescut semnificativ în ultimele săptămâni.
- Preşedinta USR s-a aflat duminică în judeţul Olt, unde a avut întâlniri cu alegătorii în sudul judeţului, în comuna Izbiceni, condusă de primarul USR Fănel Bădici, cât şi în municipiul Slatina.
„Dacă nu sunt în stare să ne asigure de asta, eu cred că ar fi foarte bine să-l închidă măcar înainte cu o săptămână-două de alegerile prezidenţiale şi după aceea să-i dea drumul. De ce spun lucrul acesta? Pentru că incompetenţa ne-a dus în punctul în care Curtea Constituţională a trebuit să ia această decizie de anulare alegerilor, de renumărare şi de a scoate din competiţie un candidat. Nu este normal să se întâmple asta. (…) Eu sunt pentru libertatea de expresie şi pentru democraţie dar, atâta timp cât există riscul de a avea o influenţă statală şi non-statală, cum ni s-a comunicat, eu cred că am putea să luăm o astfel de decizie”, a declarat Elena Lasconi, într-o conferinţă de presă, conform AGERPRES.
Aceasta a amintit că USR a depus la Parlament un proiect legislativ privind eliminarea fake news, „care stă la sertar”.
„Eu am spus foarte clar, în ceea ce priveşte TikTok-ul, noi avem nouă instituţii ale statului care ar trebui să se asigure că nu mai zburdă trollii şi boţii şi că nu vom mai trece exact prin aceeaşi experienţă de anul trecut. Dar încă nu ne asigură nimeni că vom fi în siguranţă şi că nu se va întâmpla exact acelaşi lucru la indigo, ca şi anul trecut. Tocmai de aceea, eu am propus că, dacă nu sunt în stare, să-şi asume, pentru că noi avem exact aceeaşi şefi. Şi, după cum l-aţi auzit şi pe Klaus Iohannis înainte de a demisiona, spunea că nu este nimeni responsabil. În afară de AEP, în toate celelalte instituţii sunt exact aceiaşi şefi, nu s-a întâmplat absolut nimic. Noi avem nişte propuneri concrete prin care avem un proiect legislativ depus în Parlament, fake news-ul să fie dat jos în maxim 15 minute iar un mesaj care ar putea să fie manipulator se nu poate să fie distribuit mai mult de 150 de persoane. Există un proiect de lege, văd că încă stă la sertar”, a arătat Elean Lasconi.
Cum explică Nicușor Dan creșterea sa pe Tiktok
Nicușor Dan a anunțat că a angajat o echipă formată din patru tineri care să-i gestioneze contul de TikTok. Primarul capitalei, actual candidat la prezidențiale, spune că a cheltuit 10-15 mii de euro în cont pentru a promova materialele video de campanie. Candidatul spune că prin munca acestei echipe s-a produs creșterea popularității sale pe TikTok.
„Am învăţat că pe TikTok trebuie să faci nişte filme într-un anumit fel, să ai bucăţele foarte mici, care să dea o imagine de dinamism, să te duci şi pe subiecte mai uşoare, pentru că TikTok este şi informaţie, dar este şi divertisment. Şi am angajat o echipă de TikTok care, iată că se descurcă foarte bine. Încercăm să vorbim şi pe subiecte uşoare sau foarte uşoare, cum ar fi să mă tund, şi în felul ăsta, alternând uşor cu serios, am avut o creştere”, a declarat Nicuşor Dan la Digi24.
El a precizat că sunt foarte mulţi voluntari.
„Eu încă de acum două luni am spus că aceasta va fi o campanie a oamenilor, a voluntarilor, în care aparatele de partid vor conta mai puţin. Sunt foarte mulţi oameni reali, cu carne şi oase, care retransmit anumite mesaje şi atunci se creează un bulgăre şi atunci algoritmul vede că e un interes şi îl promovează şi la mai mulţi oameni”, a spus el.
Întrebat dacă apelează la microinfluenceri, Nicuşor Dan a spus că „echipa sa de TikTok i-a semnalat nişte oameni care sunt foarte populari, care au 400 de mii, 500 de mii de urmăritori, care din proprie iniţiativă îi mai trimit câte o inimioară, câte un like”.
„Pentru că multă lume foloseşte TikTok, şi pentru informaţie şi pentru divertisment, cred că TikTok-ul va avea un rol important. Eu lucrez din 2011 la pagina de Facebook, unde de-a lungul timpului am şi sponsorizat, ştiţi că pe TikTok nu se sponsorizează. De-a lungul timpului am şi sponsorizat, am ajuns să avem 300 de mii de urmăritori, numai că avem urmărire mult mai multă pe TikTok decât pe Facebook”, a precizat primarul Capitalei.
El a subliniat, despre Călin Georgescu, că „e dovedit că s-au plătit microinfluenceri, că a existat o tehnologie care să păcălească algoritmul TikTok şi, pentru o supraexpunere politică, cum a avut domnia sa, politica TikTok ar fi spus ca oamenii, partea umană a TikTok să intervină şi să limiteze, aşa cum a făcut la alţi politicieni care au făcut publicitate în acelaşi timp şi n-au intervenit”, a explicat Nicuşor Dan.
Primarul Capitalei a mai spus că echipa care se ocupă de TikTok este formată din patru persoane. „Sunt două fete cu ideile şi doi băieţi cu filmatul şi cu montatul. Şi ei reuşesc să facă două sau trei filme pe zi, de 30 de secunde. Şi avem şi un canal. Am făcut o publicitate tot pe TikTok pentru un număr de WhatsApp şi pe numărul ăla de WhatsApp ne scriu mulţi oameni şi există o echipă de 3-4 persoane care face corespondenţa. Deci asta este toată echipa de TikTok pe care o am”, a explicat primarul.
Despre costurile acestei campanii de TikTok, Nicuşor Dan a spus că este „de ordinul 10 sau 15 mii de euro, doar munca acestei echipe.