Acordul comercial dintre Regatul Unit şi Statele Unite a intrat în vigoare luni, oferind automobilelor britanice exportate în America un regim tarifar preferenţial, în timp ce asupra exporturilor de metale persistă semne de întrebare, transmite CNBC.
În luna mai, Marea Britanie a devenit prima ţară care a negociat un acord comercial cu SUA după ce preşedintele Donald Trump a introdus aşa-numitele tarife de reciprocitate. Termenii noului acord sunt aplicabili începând cu 30 iunie.
Conform înţelegerii, se aplică un tarif de 10% pentru bunurile britanice importate în SUA, inclusiv pentru primele 100.000 de autoturisme exportate anual. Vehiculele suplimentare vor fi taxate cu un tarif mai mare, de 25%.
Potrivit datelor publicate de Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT), în 2024 Marea Britanie a exportat în SUA circa 102.000 de automobile. Mike Hawes, directorul general al SMMT, a salutat acordul ca pe ”o uşurare uriaşă pentru industria auto britanică”, adăugând că ”pune capăt tarifelor punitive care au paralizat exporturile către SUA şi au pus în pericol companii emblematice din sector”.
SUA au un excedent comercial cu Marea Britanie, dar automobilele rămân principalul produs de export britanic către piaţa americană. În 2024, 27,4% din toate exporturile auto britanice au fost destinate SUA.
Noul regim tarifar (10–25%) este considerabil mai favorabil decât tariful general de 50% aplicat altor parteneri comerciali ai SUA.
Problema oţelului rămâne nerezolvată
Deşi acordul elimină tarifele pentru industria aerospaţială britanică, rămâne incertitudinea asupra taxelor aplicate oţelului şi aluminiului.
Regatul Unit beneficiază de un tarif preferenţial de 25% la exporturile de oţel şi aluminiu, faţă de 50% pentru ceilalţi parteneri comerciali ai SUA. Totuşi, cele două ţări negociază o eventuală reducere a taxelor la 0%. SUA este a patra cea mai mare piaţă de export pentru oţelul şi fonta din Marea Britanie.
Guvernul britanic a declarat luni că va continua discuţiile „pentru a atinge obiectivul de tarife zero la produsele-cheie din oţel, conform angajamentelor”.
Negocierile sunt însă complicate de regula americană ”melt and pour”, care impune ca oţelul să fie topit şi turnat în ţara de origine pentru a fi considerat produs autohton. În cazul combinatului Tata Steel din Ţara Galilor, multe semifabricate provin din India sau Olanda, ceea ce le exclude de la beneficiile tarifare.
”Tata Steel nu va renunţa la importurile din alte uzine. Soluţia pentru Marea Britanie ar putea fi negocierea unor acorduri mai largi pentru restul industriei”, a declarat Jon Carruthers-Green, analist la MEPS International.
După anunţarea primelor tarife de către administraţia Trump, preţurile oţelului din SUA au crescut puternic şi rămân ridicate, în timp ce Europa şi Asia continuă să se confrunte cu supraproducţia şi preţuri scăzute, afectând sever industria siderurgică europeană.
Premierul britanic Keir Starmer a salutat acordul drept ”istoric”, subliniind că acesta protejează locuri de muncă şi sectoare esenţiale ale economiei britanice.