Conform Profit.ro, accesul vehiculelor cu emisii ridicate va fi limitat etapizat, în funcție de tipul combustibilului și vârsta mașinii, cu restricții mai dure și rapide pentru autoturismele diesel și cele mai vechi.
Această inițiativă este în conformitate cu legea adoptată de Parlament în 2023, care obligă Bucureștiul și alte 12 mari orașe din România să implementeze astfel de zone pentru reducerea poluării.
Cu toate acestea, premierul Marcel Ciolacu s-a opus ferm în 2024 aplicării acestei legi, blocând punerea în practică a măsurilor de reducere a poluării în marile aglomerări urbane.
Planul Primăriei București include mai multe etape esențiale. Prima constă în definirea limitelor geografice ale zonei cu emisii reduse și clasificarea vehiculelor pe baza standardelor europene de emisii.
Următorul pas este modernizarea rețelei de monitorizare a calității aerului, prin utilizarea laboratoarelor mobile și a sistemelor de măsurare în timp real.
De asemenea, se va instala un sistem de camere automate pentru recunoașterea plăcuțelor de înmatriculare la intrarea în zonă, care va identifica și sancționa vehiculele neconforme, iar amenzile vor fi reinvestite în soluții de mobilitate curată.
În final, se va monitoriza permanent impactul măsurilor și se vor ajusta restricțiile în funcție de evoluția calității aerului.