Ministrul Educaţiei şi Cercetării, Daniel David, constată o schimbare a atitudinii cadrelor didactice faţă de propunerile de planuri-cadru pentru învăţământul liceal, comparativ cu perioada de după publicarea acestora. „După primele zile în care erau mai sceptici în legătură cu acest element de descentralizare, încep se înţeleagă că şi poziţia lor devine mai importantă, pot contribui la definirea unui profil mai clar al şcolii în care lucrează”, afirmă ministrul, referindu-se la profesori.
Daniel David a afirmat, vineri, la emisiunea ”Viitor pentru Româna”, de la Prima News, că se aşteaptă ca toţi actorii din sistemul de învăţământ să fie cei care „aprind lumina” în ceea ce priveşte educaţia.
„Mă aştept la elevi, mă aştept la profesori, mă aştept la părinţi. Sigur că pe termen scurt primii care reacţionează, ca să spun aşa, mai deschis spre aceste propuneri sunt elevii şi părinţii, pentru că văd această oportunitate de descentralizare, de personalizare a educaţiei, astfel încât vocea lor să fie mai ascultată. Dar treptat văd şi o deschidere tot mai mare a profesorilor care, după primele zile în care erau mai sceptici în legătură cu acest element de descentralizare, încep să înţeleagă că şi poziţia lor devine mai importantă, pot contribui la definirea unui profil mai clar al şcolii în care lucrează, astfel încât treptat simt că începem să fim mult mai deschişi spre ideea unei educaţii mai personalizate şi la nivel de şcoală şi la nivel de disciplină şi să nu rămânem ancoraţi în modelul vechi în care ministrul, într-o abordare centralizată, reglementează disciplinele şi orele până la nivelul clasei” a declarat ministrul Educaţiei, la Prima News.
Daniel David constată că „există o înţelegere” a ceea ce ministerul a propus, el observând o diferenţă între modul în care cei implicaţi reacţionează acum, comparativ cu primele zile de dezbatere, în care oamenii „se uitau mai degrabă numai la numărul de ore din propria disciplină”.
„Acum încep să înţeleagă faptul că se transferă decizie, putere, responsabilitate spre ei, spre elevi, spre şcoală, spre directori, spre profesori. Sigur că eu înţeleg că este un proces complicat pentru că, în acelaşi timp, nu uitaţi ca psiholog, ştiu din analizele psiho-culturale, că România încă are un nivel foarte ridicat a ceea ce numim putere socială sau concentrarea puterii sociale, pe o scală de la 0 la 100, avem un scor de 90, cel mai mare din Uniunea Europeană. Iar când ai puterea concentrată, asta înseamnă că, de obicei, oamenii acceptă ideea de şef şi nu sunt foarte motivaţi să ia decizii, să-şi asume responsabilităţi, aşteaptă să li se spună ce să facă, când să facă, cum să facă. Cu toate astea, mă aştept ca zona educaţiei, care avem totuşi oamenii educaţi din societatea noastră, să fie această deschidere, repet, nu de dragul deschiderii, dar de dragul de a face ca educaţia românească să devină mult mai performantă, mult mai aproape de nevoile elevilor, de interesele şi nevoile profesorilor şi altfel încât să putem, cum a spus foarte bine, repetând ceea ce am spus într-un alt context, să aprindem lumina, în primul rând, în educaţie, fiindcă vedem ce se întâmplă trăim vremuri în care întunericul, obscurantismul, ca să rămână în aceeaşi metaforă, reprezentate de pseudo ştiinţă, pseudo religie, cuprind societatea, astfel încât punem la risc, efectiv, ţesutul social dintre noi şi bunăstarea noastră”, adaugă ministrul Educaţiei şi Cercetării.