Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) anunţă că numărul incidentelor care au afectat securitatea reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice a crescut la 861 în 2024, faţă de cele 497 de incidente înregistrate în 2023.
ANCOM a publicat Raportul privind incidentele care au afectat securitatea reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice în anul 2024.
”Deşi numărul total al incidentelor a crescut la 861 în 2024, datele arată o diminuare a impactului asupra utilizatorilor şi o reducere a duratelor de remediere, indicând o mai bună gestionare operaţională a incidentelor”, anunţă ANCOM.
Ca şi în anii anteriori, serviciile mobile – voce, internet şi transmisii de date – au fost cele mai frecvent afectate, pe fondul gradului ridicat de utilizare şi al dependenţei acestora de infrastructuri interconectate. Peste 9,8 milioane de conexiuni au fost afectate în cazul serviciilor de internet mobil şi date, iar în cazul telefoniei mobile şi SMS, aproximativ 6,8 milioane de conexiuni. Serviciile fixe au înregistrat o variaţie semnificativă în medii de afectare, generate în principal de incidente punctuale de amploare.
Cauzele externe (lucrări neautorizate, întreruperi de energie, tăieri de fibră optică, probleme în reţele partenere) au fost din nou principala sursă de incidente, cu 798 de cazuri (comparativ cu 421 în 2023). De asemenea, deficienţele de alimentare cu energie electrică au stat la baza a peste 55% din numărul total de 861 de incidente. Totodată, incidentele cauzate de fenomene naturale au scăzut semnificativ (de la 45 în 2023 la 15 în 2024), iar eroarea de sistem a produs 40 de incidente.
Un aspect pozitiv important constatat în 2024 este reducerea duratei medii de remediere a incidentelor, în special în cazul incidentelor cauzate de fenomene naturale sau probleme de alimentare cu energie electrică. În paralel, indicatorul ore-utilizator pierdute – care reflectă gradul real de disconfort resimţit de utilizatori – a fost cu peste 65% mai mic decât în anul precedent (154 milioane ore faţă de 512 milioane ore în 2023). Media de utilizatori afectaţi per incident a scăzut de asemenea faţă de anul anterior.
Incidentele au avut o distribuţie geografică diversificată, fiind raportate în toate judeţele, cu un număr mai mare de incidente în zone unde reţelele de comunicaţii depind de infrastructuri expuse (lucrări publice, fenomene meteo, reţele electrice). Mai mult, au fost identificate 10 incidente cu impact naţional, remedierea acestora realizându-se într-un timp mai scurt faţă de situaţii similare din anii anteriori.
Judeţele Buzău, Constanţa şi Ilfov au fost cele mai afectate de astfel de incidente.
”ANCOM continuă implementarea unor măsuri structurale care să contribuie la creşterea rezilienţei reţelelor de comunicaţii, cum este cazul prevederilor Deciziei nr. 70/2024 privind cerinţele de backup electric. Aceste măsuri vor sprijini în mod direct reducerea riscurilor generate de întreruperile de energie şi vor îmbunătăţi capacitatea de reacţie în faţa unor situaţii de criză”, precizează autoritatea.