De când autoritățile din Germania au început să aplice mai strict o lege ce interzice funcționarea inutilă a motorului mai mult de cinci minute, șoferii – mai ales cei care fac livrări – au ajuns în colimatorul vigilenților locali.
„De când cu legea asta în Germania, că nu ai voie să stai cu mașina mai mult de 5 minute pornită, nu știu, parcă au înnebunit aici oamenii mai în vârstă… Eu n-am mai văzut așa ceva! Nu e zi dată de la Dumnezeu în care să nu vină o bătrânică sau un bătrânel la mine la geam să-mi spună: ‘băiatu’, oprește mașina, băiatu’, trebuie să pleci, băiatu’, sun la poliție'”, povestește cu umor amar Emilian, un român care lucrează ca livrator de mâncare în Germania, potrivit Știri Diaspora.
O lege gândită pentru mediu, dar care pune presiune pe șoferi
Regula nu este una nouă – paragraful 30 din Codul Rutier german (StVO) interzice „funcționarea inutilă a motorului” – însă autoritățile au devenit tot mai stricte în aplicarea ei. Într-un climat european preocupat de reducerea emisiilor și a consumului de energie, Germania a făcut din această lege un simbol al luptei împotriva risipei.
Șoferii care nu respectă prevederea riscă amenzi ce pot ajunge până la 80 de euro. Scopul? Reducerea poluării atmosferice, fonice și a disconfortului resimțit de pietoni în aglomerațiile urbane.
Curierii români, prinși între comenzile rapide și ochii vigilenți de la ferestre
Pentru curieri, însă, această reglementare înseamnă mai mult decât o simplă obligație legală – devine un test de răbdare și organizare în fiecare zi. Pauzele dintre comenzi sunt adesea imprevizibile și scurte, iar în sezonul rece, nevoia de a încălzi mașina e inevitabilă.
„Foarte rar stau mai mult de cinci minute cu motorul pornit. Dar seara sau la amiază sunt intervale de 10-15 minute când nu mai intră nicio comandă. Și când e frig, mai stai în mașină să te încălzești. Mă tot mut dintr-un loc în altul, pe străduțe, în parcări, dar e grav cu oamenii mai în vârstă. Te urmăresc din balcoane. Azi chiar am pățit cu un domn căruia tocmai îi livrasem mâncarea.”
„Băiatul, oprește mașina, că te urmăresc”
Emilian povestește o întâmplare recentă care i-a arătat cât de conștiincioși au devenit unii localnici în a verifica respectarea legii:
„Am livrat mâncarea la un domn care stă la parter, fix lângă parcare. Am parcat cu avariile puse, pe colț, nu erau locuri. I-am dat mâncarea, m-am întors la mașină, am pornit motorul, și până să intru în următoarea comandă, am primit un telefon. A trecut fix cinci minute. Și deodată, domnul iese în balcon și îmi strigă: ‘băiatul, oprește mașina, că te urmăresc, au trecut cinci minute!'”, a spus el pentru sursa citată
Între litera legii și nevoile reale
Deși nu contestă legea, livratorul român spune că autoritățile ar trebui să țină cont și de provocările din teren. Într-un domeniu în care eficiența e totul, o astfel de reglementare poate deveni o povară în plus.
„Ar fi trebuit să-i zic: domnule, ai primit mâncarea, de ce nu te duci să mănânci cât timp e caldă? Stai tu să mă urmărești că am stat 5 minute cu motorul pornit? Dar n-are rost să te cerți, că tu ai de pierdut. Mai cheamă și poliția. Legea e lege, dar s-a umplut orașul de detectivi”, spune cu ironie Emilian.
O practică tot mai frecventă în Europa
Germania nu e singura țară care aplică astfel de reglementări. Franța, Elveția, Olanda, Norvegia sau Marea Britanie au legi similare, iar în unele locuri, cetățenii sunt chiar încurajați să raporteze cazurile de „turații inutile”, prin aplicații sau linii speciale.
Totuși, în Germania, spiritul civic strict și dorința de a respecta regulile cu orice preț creează adesea tensiuni între locuitori și muncitorii migranți care susțin serviciile esențiale ale orașelor.
Pentru Emilian și alți curieri români, „detectivii de balcon” sunt încă o provocare zilnică. Dar el își vede de treabă, cu motorul pornit, comanda pregătită – și ochii la ceas.