Opt conservatori de la Rijksmuseum au început marţi să îndepărteze lacul de pe pictură „The Night Watch”, după cinci ani de cercetări şi restaurare a pânzei.
Aceasta marchează începutul celei de-a doua etape a Operaţiunii Night Watch, cel mai mare proiect de cercetare şi restaurare dedicat acestei capodopere a lui Rembrandt.
Vizitatorii pot urmări procesul în direct, în Galeria „Night Watch”, unde lucrările de restaurare se desfăşoară cu precizie microscopică în camera de sticlă transparentă.
„Începutul fazei de restaurare este plin de anticipare: îndepărtarea lacului va expune istoria plină de evenimente a The Night Watch şi va fi o experienţă cu adevărat unică pentru publicul vizitator să poată urmări procesul de atât de aproape”, a spus Taco Dibbits, director al Rijksmuseum.
Conservatorii folosesc un tip special de ţesut pentru a îndepărta straturile de lac care au fost aplicate pe pictură ca parte a restaurării acesteia în 1975-1976. Conservatorii plasează ţesutul, preparat cu un solvent, pe suprafaţa „The Night Watch” pentru o perioadă scurtă de timp. Lacul este solubilizat şi absorbit în ţesut. Apoi, folosind un microscop, îndepărtează cu grijă orice rămăşiţe de lac şi mai vechi cu tampoane de bumbac. Acest moment este punctul culminant al unor ani de cercetare ştiinţifică, aplicând această tehnică altor picturi şi efectuând teste chiar pe „The Night Watch”.
În ultimii cinci ani, o echipă numeroasă de conservatori, curatori, oameni de ştiinţă şi alţi specialişti au studiat „The Night Watch” folosind cele mai avansate tehnologii: de la imagistica digitală la studii ştiinţifice şi tehnice şi de la informatică la inteligenţa artificială.
Terminat în 1642, tabloul, care măsoară 3,8 x 4,5 metri şi care cântăreşte 337 de kilograme, îl înfăţişează pe căpitanul Miliţiei din Amsterdam ordonându-le oamenilor săi să înceapă acţiunea.
Această lucrare a condus la diferite descoperiri pentru a înţelege starea picturii şi a modului de lucru al artistului. Echipa colaborează cu experţi de la principalul partener al Rijksmuseum pentru acest proiect, AkzoNobel, precum şi cu Agenţia de Patrimoniu Cultural din Ţările de Jos (RCE), Universitatea de Tehnologie Delft (TU Delft), Universitatea din Amsterdam (UvA), Universitatea Medicală din Amsterdam. Center (AUMC), Universitatea din Antwerp (UA), Vrije Universiteit Amsterdam (VU), Universitatea de Tehnologie Eindhoven (TU/e) şi Galeria Naţională de Artă, Washington DC.