La proba de Limba și literatura română, romanul „Toate pânzele sus!” s-a dovedit o provocare neașteptată. Personajele și întâmplările au fost reinterpretate în moduri cel puțin originale, conform Playtech
Una dintre cele mai savuroase formulări:
„Ieremia se îmbracă ciudat: pantaloni zdrențuiți cu șoareci și opinci strânse cu notițe și o căciulă de oaie la cap.”
Greșelile fonetice („șoareci” în loc de „cioareci”, „notițe” în loc de „nojițe”) au fost doar începutul. Alte fragmente care au stârnit hohote de râs în cancelarie includ:
„Ieremia a deschis gura până la urechi”
„Avea ochi lipiți și obrazul înțepat”
„Personajul avea un cap de păsărică”
Aceste expresii au devenit virale în mediul online, preluate cu umor de internauți, dar cu o notă amară pentru profesori.
Gramatica, sacrificată pe altarul emoțiilor
Confuziile gramaticale au fost și ele prezente în lucrările elevilor. Un exemplu frecvent:
„Să fi în excursie cu părinții e greu” – în loc de corectul „să fii”.
Această greșeală banală semnalează dificultăți în stăpânirea unor noțiuni de bază, ceea ce ridică semne de întrebare despre eficiența predării și învățării.
Matematica, între rugăciuni și teoreme
Nici la proba de matematică lucrurile nu au fost mai simple. O elevă a descris sincer trăirile din timpul examenului:
„A fost foarte mult de calcul, am ajuns la rezultat, dar cu niște blocaje… probabil și de la stres. Îmi venea o stare să leșin. Multe rugăciuni, multă muncă.”
Alt elev a sintetizat situația cu umor sec:
„Trebuia să demonstrăm că două drepte sunt perpendiculare. Era de lucru acolo cu niște teoreme.”
Rețelele sociale și scrisul fără reguli
Profesoara Florina Rogalski atrage atenția asupra influenței nefaste a comunicării online:
„Din cauza mijloacelor de informare unde scriu cu minuscule, cuvintele unite și fără semne de ortografie și punctuație, le-au uitat.”
Exemplul clasic „Hai să mâncăm bunica!” vs. „Hai să mâncăm, bunica!” rămâne elocvent pentru degradarea exprimării și a gândirii logice.
Scandal la matematică: subiecte apărute online
Examenul de matematică a fost umbrit de un incident grav: subiectele au apărut pe internet la scurt timp după începerea probei. Sorin Ion, președintele Comisiei Naționale, a declarat:
„Este de neconceput să nu respecți o regulă elementară. Avem monitorizare audio-video, se poate verifica informatic calculatorul.”
Chiar și așa, oficialii susțin că diferențierea elevilor a fost posibilă:
„Au existat suficiente subpuncte prin care să-i distingem pe cei foarte buni. Subiectele au fost echilibrate, nici banale, nici exagerate.”