POLITICO analizează scandalul Georgescu – Tik Tok: Comisia Europeană are o misiune dificilă

România a cerut UE să investigheze modul în care TikTok a gestionat subiectul alegerilor, după victoria total neaşteptată a ultranaţionalistului Călin Georgescu. Autorităţile de la Bucureşti au constatat „diverse nereguli” în ceea ce priveşte campaniile electorale de pe TikTok, scrie POLITICO.

Comisia Europeană supraveghează respectarea de către TikTok a noului regulament DSA al blocului comunitar, care stabileşte normele privind modul în care marile platforme online moderează conţinutul, inclusiv în campaniile politice.

Oficialii români au alarmat puternica autoritate de reglementare a reţelelor sociale din Uniunea Europeană cu privire la nereguli pe TikTok în timpul primului tur al alegerilor prezidenţiale naţionale. Autoritatea naţională de reglementare în domeniul comunicaţiilor, ANCOM, a informat Comisia Europeană încă de marţi că TikTok „nu a reacţionat rapid” la solicitările de securizare a alegerilor, se arată într-un comunicat de presă.

Problemele au fost deja „aduse în atenţia Comisiei Europene în ultimele luni” şi din nou marţi, a declarat autoritatea română de reglementare. Oficialii au semnalat „diverse nereguli legate de conţinutul distribuit ilegal” pe TikTok şi au solicitat platformei să ia măsuri pentru a se asigura că alegerile s-au desfăşurat „în condiţii legale”, dar platforma nu a răspuns în mod adecvat, a spus aceasta.

TikTok se află sub o presiune tot mai mare pentru a explica modul în care a gestionat conţinutul politic în România, după ce votul prezidenţial din primul tur de duminică l-a propulsat pe Călin Georgescu, ultranaţionalist şi pro-rus, către o victorie şocantă, în parte datorită creşterii sale bruşte pe TikTok, explică POLITICO.

Marţi, un important deputat european a cerut ca directorul executiv al TikTok să se prezinte în faţa Parlamentului European pentru a răspunde la întrebări, iar ONG-urile româneşti au solicitat Comisiei să analizeze dacă TikTok şi alte platforme au respectat legislaţia europeană privind reţelele sociale.

Cazul românesc pune Comisia Europeană într-o situaţie dificilă, deoarece investigarea rolului TikTok în modul în care s-a desfăşurat votul ar putea fi considerată o ingerinţă în alegerile naţionale, notează POLITICO. Românii vor merge la urne pentru alegerile parlamentare în acest weekend şi pentru al doilea tur al scrutinului prezidenţial pe 8 decembrie.

„Comisia nu intervine în alegerile naţionale şi încearcă să asigure, în limitele competenţelor sale, condiţii de concurenţă echitabile pentru toţi candidaţii”, a declarat Thomas Regnier, purtător de cuvânt al Comisiei Europene.

Experţii analizează acum modul în care Georgescu – care a adunat peste 370.000 de urmăritori pe contul său de TikTok – şi-a gestionat creşterea bruscă în sondaje, analizând activitatea din jurul profilului său online.

„Credem că TikTok a fost folosit în mod abuziv şi a permis să fie folosit în mod abuziv de el (Georgescu) şi de o armată de conturi false care au fost folosite pentru a servi scopului său”, a declarat Bogdan Manolea, director executiv al  Asociaţiei pentru Tehnologie şi Internet.

Alţii au indicat folosirea unor influenceri care nu şi-au etichetat conţinutul drept publicitate plătită. Publicitatea politică plătită este interzisă de TikTok.

Premierul român Marcel Ciolacu a intervenit marţi, spunând că finanţarea campaniei lui Georgescu pe TikTok trebuie să fie verificată: „Este un sistem, nu ştiu cât de legal este, am înţeles cum a fost folosit sistemul. Sursa de finanţare, în opinia mea, trebuie urmărită, follow the money”, a îndemnat el.

Reacţionând, purtătorul de cuvânt al TikTok de la Bruxelles, Paolo Ganino, a declarat: „Rapoartele extrem de speculative cu privire la alegerile din România sunt inexacte şi înşelătoare, deoarece majoritatea candidaţilor au avut o prezenţă pe TikTok, iar câştigătorii şi-au făcut campanie şi pe alte platforme digitale în afară de a noastră”. Ganino a adăugat că platforma „a încheiat un parteneriat proactiv cu Comisia Electorală pentru a lansa un Centru Electoral în aplicaţie, pentru a oferi informaţii electorale fiabile comunităţii (TikTok) din România. Nu acceptăm anunţuri politice plătite şi solicităm tuturor să respecte directivele noastre comunitare pe care le aplicăm în mod continuu”, a dat asigurări Ganino.

Formula 1 va continua să aibă Monza în calendar cel puţin până în 2031

Se vând funcții în cabinetul de la Washington – Acuzații grave la adresa eminenței cenușii a lui Donald Trump