Spectacolul „Fetiţa cu chibrituri” se joacă pentru prima dată la Sala Mare a Teatrului „Ion Creangă” din str. Piaţa Amzei nr. 13, în 15 ianuarie, de Ziua Culturii Naţionale, de la ora 18:00.
Următoarea reprezentaţie din luna ianuarie are loc în 25 ianuarie, de la ora 11.00.
Publicată pentru prima dată în 1845 şi scrisă de Hans Christian Andersen, povestea fetiţei trimisă de-acasă, în plină iarnă, să vândă chibrituri pentru a câştiga bani, a impresionat, de-a lungul vremii, generaţii de cititori şi a inspirat numeroşi regizori de teatru şi de film. Textul are ca referinţă un fapt real, soarta nefericită a lui Karen Marie, sora vitregă a scriitorului, şi a fost pus pe hârtie în timpul unui voiaj în Germania. Însă, indiferent de punctul de plecare al povestirilor şi basmelor sale – realităţi mai puţin luminoase, sentimente mai puţin încurajatoare – autorul danez a avut darul de a transforma, de „a converti”, cum spune criticul literar Tudor Nedelcea, „durerea şi tristeţea, necazurile şi nedreptatea în bucurie şi creaţie”.
Regizat şi cu un scenariu scris de Andrei Răduţ, spectacolul „Fetiţa cu chibrituri” propune nu doar un final neaşteptat, ci şi o creativă sondare a imaginarului, prin mijloace care construiesc un mesaj al speranţei, al încrederii. „Mi-ar plăcea ca, după ce vor vedea spectacolul, copiii să plece acasă cu gândul că orice ni s-ar întâmpla în viaţă ni se întâmplă cu un sens. Că o experienţă negativă nu trebuie văzută neapărat ca o presiune, ci ca pe o parte dintr-un drum spre ceva mai bun, spre ceva care ne face mai puternici”, declară Andrei Răduţ.
Scenografia, semnată tot de Andrei Răduţ, susţine şi completează viziunea regizorală. Lumina şi felul în care este folosită are, în acest context, un rol esenţial – ea pune în valoare ideea de salvare prin reverie, de refugiu şi adăpost pe tărâmul cald al imaginaţiei. Cromatica minimalistă a decorului şi jocurile de lumini şi umbre evidenţiază scenele creând impresia unor tablouri vivante.
Momentele de dans, la rândul lor, însufleţesc spaţiul de joc şi dau limbajului artistic o nouă dimensiune. Fiind un spectacol preponderent nonverbal, dansul devine mijloc de comunicare. Ana Iacob, un alt nume important din echipa de creaţie, autoarea coregrafiei şi a mişcării scenice, afirmă: „Pentru mine, Fetiţa cu chibrituri este special pentru că povestea în sine este povestea preferată a copilăriei mele. Coregrafia pe care am gândit-o este influenţată de firul narativ, de sentimentele trăite şi transmise de personaje şi, nu în ultimul rând, se află în relaţie cu indicaţiile regizorale primite, însă şi cu universul muzical imaginat de Radu Mihalache. Îmi doresc ca toţi cei care vor vedea spectacolul să se racordeze la emoţiile comunicate prin dans şi mişcarea scenică şi să plece acasă cu sufletele pline”.
Muzica originală şi vocea, semnate de Radu Mihalache, conturează, şi ele, latura emoţională a reprezentaţiei. Tristeţea, ca sentiment predominant al textului original, capătă, graţie actului teatral, elementelor coregrafice şi inserţiilor sonore, valenţe artistice. Mai mult, virează spre melancolie, nostalgie şi, într-un final, speranţă. Pentru a da glas acestor trăiri, Radu Mihalache a avut, ca referinţe, muzica clasică şi muzica de film. Sonoritatea de orchestră simfonică – redată prin instrumente ca pianul, coardele, alămurile şi suflătorile – face ca „Fetiţa cu chibrituri”, actuala dramatizare a Teatrului „Ion Creangă”, să fie o experienţă duioasă, care va umple inimile privitorilor, indiferent de vârstă.
Experienţa devine însă completă datorită actorilor din distribuţie şi, în special, sensibilităţii pe care fiecare dintre ei o dă interpretării. Alexandrina Halic, Ioana Bîndac, Nicoleta Rusu, Marius Boboc şi Costinel Antone vor fi mai mult decât prezenţe pe scenă, ei vor desăvârşi magia întregului concept teatral. Vor fi parte din reveria salvatoare sau, dimpotrivă, din realitatea apăsătoare, mulţi dintre ei având şi dublu rol. Copiii se vor bucura văzându-i şi vor rămâne cu amintirea unor personaje pe care le vor asocia, mai târziu în viaţă, cu dulcile amintiri ale copilăriei.
Dansul, ca manifestare de bază în acest spectacol, este şi una dintre artele frumoase valorificate în proiectul TIC60, alături de film, desen / grafică, teatru, muzică şi sculptură. „Fetiţa cu chibrituri” aduce în atenţie nu doar o istorisire impresionantă, ci şi rolul activ pe care dansul îl are în contextul teatrului pentru copii. Mişcările corpului, prezenţa în sine, privirea, retorica gesturilor compun, toate, o experienţă autentică, în care artistul interpret este atât actor, cât şi dansator. Nu în ultimul rând, dansul susţine conceptul gândit de regizor şi coregraf. Spectatorii vor fi entuziasmaţi să descopere reprezentaţia şi vor dori să o revadă cât mai curând.
Biletele pentru spectacolul „Fetiţa cu chibrituri” au fost puse în vânzare şi pot fi achiziţionate de pe platformele Entertix şi Myticket.