Producătorii de băuturi, o verigă esențială a Sistemului de Garanție-Returnare

Sistemul de Garanție-Returnare din România reprezintă cel mai important demers  național în direcția economiei circulare. Implementat în urmă cu aproape un an, în baza Hotărârii de Guvern nr. 1074/2021, sistemul reunește în cadrul aceleiași misiuni producători, autorități, comercianți și consumatori, alături de RetuRO, administratorul Sistemului de Garanție-Returnare din România, fiecare dintre ei având un rol bine definit pentru funcționarea acestui mecanism complex.

Producătorii de băuturi, la baza funcționării SGR

O parte esențială a funcționării Sistemului de Garanție-Returnare o reprezintă producătorii de băuturi incluse în sistem, cum ar fi berea, mixurile de bere, mixurile de băuturi alcoolice, cidrul, alte băuturi fermentate, sucurile, nectarurile, băuturile răcoritoare, apele minerale şi apele de băut de orice fel, vinurile şi spirtoasele, ale căror ambalaje nereutilizabile sunt din sticlă, plastic sau metal, au volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv, și poartă marcajul SGR. Implicarea și rolul producătorilor în cadrul SGR sunt stabilite prin lege, în linie cu responsabilitățile acestora de a îndeplini țintele de colectare și reciclare.

Producătorii joacă un rol-cheie, iar principalele lor obligații derivă din susținerea Sistemului de Garanție-Returnare și includ aspecte ce țin de ambalajele care ajung pe piață, de finanțarea sistemului și raportările din cadrul acestui mecanism.

Producătorii trebuie să asigure disponibilitatea ambalajelor SGR marcate corespunzător. Etichetarea corectă a ambalajelor este esențială pentru identificarea produselor, deoarece le permite consumatorilor să recunoască ambalajele și facilitează trasabilitatea lor. Aceștia sunt răspunzători nu doar pentru etichetarea corespunzătoare, ci și pentru înregistrarea ambalajelor în sistemul informatic al RetuRO, administratorul SGR, conform tipului de material, dimensiune, greutate și volum.

Totodată, producătorii trebuie să țină o evidență foarte clară a acestor ambalaje și să raporteze către RetuRO toate cantitățile puse pe piață în fiecare lună, aceste date fiind necesare ulterior, atunci când se calculează rata de returnare a ambalajelor. Potrivit HG 1074/2021, ei sunt obligați să raporteze periodic cantitățile de ambalaje introduse pe piață, iar această transparență este crucială pentru evaluarea performanței sistemului. Colaborarea dintre producători și RetuRO permite monitorizarea eficientă și identificarea eventualelor probleme sau a oportunităților de dezvoltare a sistemului.

Totodată, producătorii de băuturi susțin financiar sistemul, prin plata unui tarif de administrare, pe lângă valoarea garanției pentru fiecare ambalaj pus pe piață.

Sistemul de Garanție-Returnare a fost implementat în România pentru a facilita atingerea obiectivelor naționale de colectare și reciclare, având potențialul de a deveni un model în economia circulară, deschizând drumuri și pentru alte sectoare economice. Acest aspect este posibil datorită fiecărui actor din sistem care își îndeplinește obligațiile impuse de lege și participă activ la evoluția sistemului, înțelegând importanța acestor inițiative ecologice pentru o Românie mai curată.

Sursa: www.stiripesurse.ro

A fost lansată licitaţia pentru achiziţia serviciilor de proiectare şi execuţie a lucrărilor pe sectoarele feroviare Bucureşti – Piteşti şi Bucureşti – Urziceni

Românii plătesc rate bancare cu 500-800 lei mai mari decât vecinii lor europeni