Preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat duminică că acordul-cadru care prevede tarife de 15% pentru bunurile europene importate în SUA nu include nicio decizie privind vinul şi băuturile spirtoase, precizând că un acord separat pentru acest sector va fi analizat în următoarele săptămâni.
Pentru vinuri şi băuturi spirtoase, originea produsului este esenţială, ceea ce face aproape imposibilă relocarea producţiei. O derogare aplicabilă întregii industrii ar fi binevenită, într-un moment în care consumul se află în scădere, iar obiceiurile de consum se schimbă.
Acţiunile companiilor precum Pernod Ricard, Rémy Cointreau, Diageo şi Davide Campari au crescut moderat luni dimineaţă pe fondul speranţei privind o eventuală scutire, însă incertitudinea apărută ulterior a estompat câştigurile, acestea coborând cu circa 3,5%. Producătorii de bere – mai puţin afectaţi de tarife din cauza producţiei locale – au avut la rândul lor evoluţii negative, după ce Heineken a raportat rezultate peste aşteptări, dar a semnalat o scădere a încrederii consumatorilor din SUA.
Comité Européen des Entreprises Vins (CEEV), care reprezintă industria vinului din UE, a cerut includerea sectorului pe lista finală a produselor acoperite de un acord fără tarife.
”Privim cu mare interes rezultatul negocierilor privind lista de produse care ar putea fi incluse în aranjamentul zero-la-zero, printre care şi unele produse agricole”, a declarat Marzia Varvaglione, preşedinta CEEV.
Şi partea americană susţine un acord mutual fără tarife. Chris Swonger, CEO al Distilled Spirits Council din SUA, a declarat că este optimist în privinţa revenirii la un regim comercial fără tarife pentru băuturile spirtoase din ambele regiuni.
Conform Eurostat, băuturile alcoolice reprezintă una dintre principalele categorii de export ale UE către SUA, cu o valoare de aproximativ 9 miliarde de euro în 2024. SUA, la rândul său, a exportat băuturi spirtoase în valoare de 1,2 miliarde de dolari către UE în acelaşi an.
Sectorul european al băuturilor a înregistrat vânzări slabe în ultimele trimestre, fiind afectat de tensiunile comerciale şi de scăderea consumului post-pandemie. Potrivit CEEV, tariful de 10% impus anterior de SUA a condus la o scădere de circa 12% a cifrei de afaceri pentru producătorii de vin europeni.
”Orice majorare de preţ va afecta negativ consumul – nu cred că există prea mulţi consumatori, europeni sau americani, care să aplaude o scumpire”, a spus Yiannis Paraskevopoulos, cofondator al Gaia Wines din Grecia.
În ciuda incertitudinii, unele branduri, precum Moët & Chandon (LVMH), adoptă o abordare pragmatică: ”Rămânem agili. Asta facem de 280 de ani”, a declarat CEO-ul Sibylle Scherer pentru CNBC.