Cu șaptesprezece luni înainte de accidentul mortal al American Airlines din Washington, D.C., o investigație a New York Times a avertizat asupra unei creșteri periculoase și a subraportării îngrijorătoare a coliziunilor de pe aeroporturile din SUA.
În august 2023, ziarul Times a publicat un raport care analizează recenta creștere alarmantă a apelurilor apropiate care au loc între avioane, atât pe cer, cât și pe pistă, inclusiv de ce se întâmplă și de ce publicul adesea nu știe despre ele. Potrivit investigației, incidentele în care au fost implicate aeronave care aproape au intrat în contact între ele au înregistrat o creștere rapidă în întreaga țară, implicând aproape toate aeroporturile și companiile aeriene importante din SUA. Raportul a citat lipsa sistemelor de avertizare în aeroporturi, împreună cu lipsa de personal a controlorilor de trafic aerian, ca fiind unii dintre principalii factori care contribuie la aceste catastrofe care se întâmplă, în medie, de mai multe ori pe săptămână.
300 de rapoarte cu „întâlniri apropiate”
Analizând o bază de date NASA care conține rapoarte confidențiale de siguranță depuse de piloți, controlori de trafic aerian și alți profesioniști din aviație, Times a descoperit că cea mai recentă perioadă de 12 luni care a avut date disponibile a înregistrat aproximativ 300 de rapoarte de „întâlniri apropiate”.
„Acest lucru mi-a deschis cu adevărat ochii asupra modului în care se poate desfășura următorul accident aviatic”, a scris un pilot NASA, după ce a prevenit o coliziune pe pistă în ianuarie 2023, potrivit publicației.
După un alt accident în aceeași lună, un controlor de trafic aerian a întrebat: „Va fi nevoie ca oamenii să moară pentru ca ceva să meargă mai departe?”
Vorbind cu Times miercuri seara după coliziunea American Airlines, căpitanul Chesley „Sully” Sullenberger, care a pilotat Miracle pe zborul Hudson în 2009, a cântărit acest sentiment.
„A trebuit să învățăm lecții importante literalmente cu sânge prea des și am ajuns în cele din urmă dincolo de asta, unde am putut învăța din incidente și nu din accidente”, a spus el.
Într-un interviu separat cu Good Morning America joi dimineață, Sullenberger s-a plâns că „orice greșeală [a unui pilot] ar putea fi fatală, chiar dacă avem o mulțime de straturi de siguranță acolo. Dacă toate piesele de domino se aliniază în mod greșit, putem avea, în rare ocazii, evenimente catastrofale.”
Ultimul accident fatal în care a fost implicată o mare companie aeriană americană a avut loc în februarie 2009, când un zbor Continental s-a prăbușit într-o casă din afara orașului Buffalo, New York, ucigând toate cele 49 de persoane de la bord. Lipsa coliziunilor dintre acel eveniment și incidentul de miercuri noaptea a marcat cea mai lungă perioadă de timp fără un accident mortal din partea unei mari companii aeriene americane.
Incidente la limită să se transforme în accidente
Cu toate acestea, PEOPLE scrie de o serie de accidente la limită în ultimii doi ani.
În ianuarie 2023, un avion Delta se pregătea de decolare când controlorii de trafic aerian au observat o altă ambarcațiune care traversa pista în calea sa. Boeing 737 al Delta a reușit să oprească în siguranță la aproximativ 1.000 de metri distanță de un Boeing 777 al American Airlines, potrivit FAA.
În mod similar, în februarie 2023, un Boeing 737 operat de Southwest Airlines trebuia să plece chiar înainte de aterizarea unui avion cargo FedEx 767. Pentru a evita o criză, avionul FedEx și-a schimbat direcția, întrerupând aterizarea. „Pilotul avionului FedEx a întrerupt aterizarea și a inițiat o urcare”, a raportat FAA. „Zborul Southwest a decolat în siguranță în cele din urmă.
O problemă majoră, scrie New York Times, a fost lipsa centrelor de control al traficului aerian cu personal adecvat.
Din cele 313 unități ale SUA la nivel național, doar trei aveau suficienți oameni pentru a îndeplini obiectivele de personal recomandate de FAA și de sindicatul care reprezintă controlorii în august 2023. Mulți dintre acești controlori sunt, de asemenea, rugați să lucreze șase zile pe săptămână cu ore suplimentare obligatorii, uneori ducând la doar opt ore între o tură.
Aceasta a fost o problemă din ce în ce mai mare din anii 1980, spune publicația. Administrația Reagan a concediat mii de controlori care erau în grevă și, de atunci, departamentul a văzut plecări în valuri pe măsură ce controlorii se apropie de vârsta de pensionare, fără noi stagiari care să le ia locul.
În iunie 2023, inspectorul general al Departamentului Transporturilor al SUA a publicat un raport în care afirmă că „FAA a depus eforturi limitate pentru a asigura un personal adecvat de control al traficului aerian la facilitățile critice de control al traficului aerian”.
Ultimul accident
În noaptea de 29 ianuarie 2025, un avion de pasageri CRJ700 care opera ca zbor regional American Airlines a intrat în aer într-un elicopter Black Hawk Army, în timp ce primul ateriza pe Aeroportul Internațional Reagan. Până în dimineața zilei de 30 ianuarie, nu au fost găsiți supraviețuitori, potrivit oficialilor. Erau 60 de pasageri și patru membri ai echipajului la bordul zborului american și 3 soldați la bordul elicopterului. Consiliul Național pentru Siguranța Transporturilor (NTSB) și Administrația Federală a Aviației (FAA) investighează ce a dus la accident.
Președintele Donald Trump a declarat despre ultimul accident: „Credem că avem niște idei destul de bune” despre ceea ce a cauzat prăbușirea. „Vom afla cum s-a produs acest dezastru și ne vom asigura că nimic de genul acesta nu se va mai întâmpla vreodată”.
Trump a anunțat, de asemenea, că a numit un comisar interimar la FAA pentru investigație.