RAPORT Accenture: 69% dintre liderii de afaceri cred că Inteligenţa Artificială va schimba radical modul de funcţionare al companiilor

Aproape 70% dintre liderii de afaceri spun că inteligenţa artificială (AI) va aduce schimbări mari în modul în care funcţionează companiile, conform raportului Accenture Technology Vision 2025, care arată că autonomia alimentată de inteligenţa artificială prinde contur şi influenţează toate dimensiunile reinventării de către companii a dezvoltării tehnologice, experienţei clienţilor, lumii fizice şi forţei de muncă globale.

”69% dintre liderii de afaceri spun că inteligenţa artificială (AI) va aduce schimbări mari în modul în care funcţionează companiile”, conform raportului Accenture Technology Vision 2025.

Raportul arată că inteligenţa artificială va deveni din ce în ce mai autonomă, învăţând singură şi ajutând organizaţiile să îşi îmbunătăţească procesele. Încrederea în modul în care AI va funcţiona este importantă pentru ca aceasta să îşi îndeplinească promisiunile. Cercetarea spune că AI va colabora tot mai mult cu oamenii şi va fi folosită pentru a îmbunătăţi activităţile din lumea reală, cum ar fi lucrul cu roboţi, dar şi pentru a crea relaţii mai bune între tehnologie şi oameni.

„Cel de-al 25-lea raport Technology Vision oferă liderilor o privire asupra a ceea ce urmează atunci când AI învaţă continuu, acţionează autonom cu şi în numele oamenilor şi ajută companiile şi oamenii care o folosesc  să se reinventeze continuu. Dar deblocarea beneficiilor AI va fi posibilă doar dacă liderii vor profita de oportunitatea de a dezvolta încrederea în performanţa şi rezultatele sale într-un mod sistematic, astfel încât afacerile şi oamenii să poată debloca posibilităţile incredibile ale AI”, a spus Julie Sweet, preşedinte şi CEO, Accenture.

Încrederea oamenilor în AI – dincolo de orice aspect tehnic, adică să funcţioneze corect şi conform aşteptărilor – este esenţială pentru ca aceasta să aibă un impact atât de larg şi pozitiv pe cât se anticipează. Aceasta presupune ca sistemele digitale şi modelele de AI să fie mai precise, previzibile, cosecvente şi uşor de urmărit, dincolo de utilizarea responsabilă a AI. Majoritatea (77%) executivilor consideră că adevăratele beneficii ale AI vor fi posibile doar dacă se bazează pe o fundaţie solidă de încredere, iar un procent uşor mai mare (81%) este de acord că strategia de încredere trebuie să evolueze în paralel cu orice strategie tehnologică.

„Progresele în digitizarea cunoştinţelor, noile modele AI, sistemele şi arhitectura AI agentice permit companiilor să-şi creeze propriile creiere digitale cognitive unice. În timp ce tehnologiile convenţionale au susţinut de mult timp nevoile de afaceri pre-determinate, acesta este un moment generaţional de tranziţie. Autonomia creată de aceste sisteme AI generalizate poate ajuta organizaţiile să fie mai dinamice şi orientate spre intenţie decât oricând. Va permite liderilor să regândească modul în care sunt proiectate sistemele digitale, modul în care oamenii lucrează şi să reinventeze modul în care creează produse şi interacţionează cu clienţii. Dar încrederea stă la baza tuturor, deoarece sistemele vor fi autonome doar atât cât sunt de demne de încredere”, a spus Karthik Narain, director executiv de grup – Tehnologie şi CTO, Accenture.  

Accenture Technology Vision 2025 explorează impactul potenţial al inteligenţei artificiale generative (Gen AI), pe măsură ce se propagă în mai multe dimensiuni, inclusiv dezvoltarea tehnologiei, experienţa clienţilor, lumea fizică şi forţa de muncă:

  • Când modelele de bază au depăşit bariera limbajului natural, au declanşat o schimbare care a transformat pentru totdeauna fundamentele dezvoltării software-ului şi ecosistemelor. Deja, asistenţii de codare gen AI ridică rolul dezvoltatorului la cel de inginer de sisteme, accelerând democratizarea codului şi digitalizarea afacerilor. Crearea de sisteme personalizate datorită dezvoltării software asistate de gen AI şi avansarea agenţilor AI determină o tranziţie de la arhitectura statică a aplicaţiilor la cadre bazate pe intenţie şi sisteme autonome.
  • Organizaţiile se grăbesc să facă din AI un nou punct de contact cu clienţii, dar brandurile vor putea obţine diferenţierea doar dacă acelaşi accent este aplicat experienţelor AI. În timp ce 80% dintre executivi sunt îngrijoraţi că LLM-urile (Large Language Models) şi chatboţii ar putea da fiecărui brand o voce similară, 77% sunt de acord că brandurile pot rezolva acest lucru construind proactiv experienţe AI personificate şi injectând elemente distincte cum ar fi cultura, valorile şi vocea, în acele experienţe prin creierul său digital.
  • Roboţii generalişti (concepuţi să îndeplinească o varietate largă de sarcini) vor apărea în următorul deceniu, aducând mai multă autonomie AI în lumea fizică. Va fi posibil ca roboţii introductivi cu scop general să devină roboţi specialişti, învăţând foarte rapid noi sarcini.
  • Oamenii şi AI-ul formează un ciclu virtuos de învăţare: cu cât oamenii folosesc mai mult AI, cu atât aceasta se îmbunătăţeşte, iar utilizatorii sunt mai înclinaţi să o folosească. Spre deosebire de automatizarea convenţională, care a oferit beneficii unice, această nouă eră a AI-ului îi permite acestuia să îşi dezvolte şi să îşi perfecţioneze abilităţile în timp, sporind valoarea atât pentru utilizatori, cât şi pentru organizaţii. O prioritate importantă (80%) pentru lideri este să asigure o relaţie pozitivă între oameni şi AI, evitând ca aceasta să fie afectată de temeri legate de automatizare.

De 25 de ani, Accenture’s Technology Vision a realizat raportul asupra peisajului companiilor pentru a identifica tendinţele tehnologice cu cea mai mare probabilitate de a perturba afacerile şi industriile. Informaţiile pentru raportul din 2025 au fost adunate de la un consiliu consultativ extern format din peste douăzeci de experţi din mediul academic, afaceri şi sectorul public. Cercetarea globală primară a inclus două sondaje paralele: peste 4.000 de executivi din 21 de industrii şi 28 de ţări şi peste 12.000 de consumatori, realizate din octombrie până în decembrie 2024.

Accenture este o companie globală de servicii profesionale care ajută companii, guverne şi alte organizaţii să îşi construiască nucleul digital, să îşi optimizeze operaţiunile, să accelereze creşterea veniturilor şi să îmbunătăţească serviciile pentru cetăţeni, cu 799.000 de oameni care deservesc clienţi din peste 120 de ţări.

 

 

 

 

Kremlinul transmite că nu există încă „pregătiri substanţiale” pentru discuţii între Putin şi Trump

Dan Şucu va fi preşedinte al clubului Genoa. Din Consiliul de Administraţie va face parte şi Răzvan Raţ