În prezent, sunt mai mult de 350 de producători de carne, circa 150 de lactate, câteva zeci de producători de ouă şi de produse din peşte care au autorizaţie pentru schimb intracomunitar, însă în realitate pentru puţine dintre aceste companii exporturile reprezintă mai mult de 25%, chiar 35% din business, scrie Ziarului Financiar.
Dacă ne uităm la topul exportatorilor de alimente, vedem că trei fac parte din grupuri internaţionale şi anume Fabrica de Lapte Braşov (Olympus), Convenience Prod şi Star Foods (PepsiCo). Olympus, care deţine o fabrică de lactate la Braşov, exportă 35% din producţie, în timp ce Transavia, producător de carne de pui controlat de Ioan Popa, livrează peste hotare circa 30% din producţie.
Însă recenta participare a României la târgul internaţional SIAL Paris a arătat interesul companiilor româneşti pentru a ieşi la export.
Deficitul balanţei comerciale în primele opt luni ale anului a fost de 20,919 miliarde de euro, mai mare cu 2,663 miliarde de euro decât cel înregistrat în perioada 1 ianuarie – 31 august 2023, ceea ce înseamnă o creștere de 14,6% în interval de un an, arată datele publicate de Institutul Național de Statistică.
În perioada 1 ianuarie – 31 august 2024, ponderi importante în structura exporturilor şi importurilor sunt deţinute de grupele de produse: maşini şi echipamente de transport (46,8% la export şi 36,3% la import) şi alte produse manufacturate (28,9% la export şi 28,6% la import).
În acest interval, exporturile au însumat 61,139 miliarde de euro, iar importurile au ajuns la 82,059 miliarde de euro. În perioada 1 ianuarie – 31 august 2024, exporturile au scăzut cu 1,6%, iar importurile au crescut cu 2,0%, comparativ cu aceeași perioadă din 2023.