România, pe punctul de a pierde un proiect major: viitorul unui proiect important, cu fonduri asigurate prin PNRR, se năruie

Prima licitație organizată de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară a fost anulată în februarie 2023, deoarece nu s-a înscris vreun ofertant. La începutul luii noiembrie 2023, și a doua licitație a fost anulată deoarece singura ofertă primită a fost declarată neconformă de către comisia de evaluare. A urmat și o treia licitație, anulată în mai 2024, din cauza neprezentării vreunui ofertant.

Drept urmare, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a inițiat o consultare de piață, publicând în SEAP un anunț pe 29 iulie 2024 pentru obţinerea de propuneri şi recomandări din partea operatorilor economici producători de trenuri cu hidrogen asupra specificaţiilor tehnice, în scopul relansă rii procedurii de achiziţie a acestui tip de vehicule feroviare şi a serviciului de mentenanţă necesar funcţionă rii acestora pe o perioadă de 15 ani, cu posibilitatea de extindere a mentenantei trenurilor la 30 de ani.

Procedura de achiziţii este aferentă proiectului de achiziţii a 12 trenuri electrice pe pile de combustie cu hidrogen, a serviciilor de mentenanţă a trenurilor şi de asigurare a alimentării cu hidrogen pe o perioadă corelată cu durata de viaţă a vehiculelor, introdus la finanţare prin Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) în 2021.

Valoarea totală a contractului se ridică la 1,5 miliarde lei fără TVA, sumă din care 724,5 milioane lei fără TVA reprezintă valoarea celor 12 trenuri cu hidrogen, iar valoarea serviciilor de mentenanță pentru 30 de ani se ridică la 871,7 milioane lei fără TVA.

content-image

Conform proiectului, viitoarele trenuri cu hidrogen vor asigura serviciile de transport feroviar de călători ce vor conecta Bucureștiul cu: Aeroportul Internațional Henri Coandă, precum și Chitila și Titu (la fiecare 30 minute); municipiile reședință de județ Pitești și Târgoviște, precum și orașul Găești (la fiecare oră); municipiile reședință de județ Craiova și Slatina, precum și orașul Balș (de patru ori pe zi); municipiul Curtea de Argeș (de trei ori pe zi). Primul tren cu hidrogen ar urma să circule pe ruta București-Pitești.

Dar e o mare problemă. Din cauză că nu se găsesc soluții până acum, România riscă să piardă finanțarea europeană prin PNRR, termenul de livrare a trenurilor cu hidrogen fiind cel târziu vara lui 2026.

„Autoritatea pentru Reformă Feroviară caută soluțiile pentru reluarea rapidă a licitației, astfel încât potențialii furnizori să se poată încadra în calendarul PNRR (august 2026) cu livrarea acestor trenuri inovative”, declara în decembrie 2023 pentru ”Adevărul” Ștefan Adrian Roșeanu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară.

Au trecut aproape 10 luni de la declarația șefului ARF, iar soluții nu au fost găsite până acum. Iar Ștefan Roșianu vine și cu explicații legat de faptul că până acum nu s-au identificat soluții: ”Acest proces de achiziţie are ca obiect un domeniu complex şi nou la nivel internaţional, ale cărui tehnologii nu au fost implementate şi legiferate în totalitate, spre deosebire de celelalte sisteme de tracţiune feroviare (de exemplu, electric, diesel-electric, pe baterii etc). De asemenea, acest tip de tehnologie de propulsie – aplicat în domeniul feroviar – se află într- un stadiu incipient de reglementare, atât din perspectiva cadrului legislativ european, cât şi naţional”.

Și nu sunt singurele probleme. Lucrările la linia de cale ferată București-Pitești pentru adaptarea la circulația trenurilor cu hidrogen se vor termina în 2026, adică în anul în care e termenul-limită pentru predarea trenurilor cu hidrogen, scrie adevarul.ro.

„Având în vedere că lucrările de tip „Quick Wins”, efectuate pe linia de cale ferată Bucureşti- Piteşti, sunt preconizate a fi terminate în anul 2026 şi ţinând cont de situaţia actuală a licitaţiei privind achiziţionarea celor 12 automotoare în tracţiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, nu vă putem avansa o dată fezabilă de la care aceste trenuri să circule. Precizăm că, la momentul actual, nu dispunem de suficiente date, pentru a ne putea exprima o opinie referitoare la riscul pierderii finanţării PNRR pentru acest proiect”, a mai precizat pentru ”Adevărul” Ștefan Roșianu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară.

Și dacă în România nu se știe când vor circula primele trenuri cu hidrogen, în Franța vor circula 12 trenuri cu hidrogen din toamna lui 2025, după cum au anunțat în toamna anului trecut reprezentanții SNCF (Societatea Națională de Căi Ferate din Franța).

Cele 12 trenuri cu hidrogen vor circula în patru regiuni din Franța: Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est și Occitanie. Primele teste ale trenurilor cu hidrogen ce vor circula în Franța au fost făcute în acest an.

 

Un cutremur de 4,2 grade Richter s-a produs în Vrancea / UPDATE

Specialiştii anunţă trei noi cazuri de infectare cu West Nile şi un deces, în ultima săptămână: 76 de cazuri de la începurul raportării şi 10 decese