Raportul de urmărire („1st Enhanced Follow-up Report & Technical Compliance Re-Rating”) analizează evoluția României de la evaluarea mutuală din mai 2023, când țara a fost plasată în procedura de „follow-up” sporit, un mecanism destinat țărilor cu deficiențe semnificative în aplicarea standardelor internaționale stabilite de Financial Action Task Force (FATF).
România a solicitat reevaluarea a patru dintre cele 15 recomandări ale FATF la care era notată ca „parțial conformă” în raportul anterior: R.6 (sancțiuni financiare țintite împotriva terorismului), R.7 (sancțiuni legate de proliferare), R.15 (noile tehnologii) și R.33 (statistici). Cu toate acestea, MONEYVAL a constatat că progresele nu sunt suficiente pentru a ridica gradul de conformitate în niciunul dintre cazuri.
Astfel, România rămâne „parțial conformă” pentru 15 din cele 40 de recomandări FATF, este „conformă” cu doar 7 și „larg conformă” cu 18.
Pentru R.6, autoritățile române nu au reușit să instituie un mecanism formal național de desemnare a persoanelor vizate de sancțiuni conform criteriilor ONU. Lipsesc reguli clare privind standardul probatoriu și independența desemnării față de procedurile penale, iar mecanismele de comunicare a listărilor și delistărilor către entitățile financiare rămân inadecvate. MONEYVAL remarcă și absența unei interdicții explicite privind punerea la dispoziția persoanelor sancționate a unor bunuri sau servicii financiare
În ceea ce privește R.7, raportul atrage atenția asupra întârzierilor sistemice în aplicarea sancțiunilor legate de proliferarea armelor de distrugere în masă. Deși legislația UE este în vigoare, transpunerea sa la nivel național este lentă, iar autoritățile naționale nu dispun de puteri clare de supraveghere sau de mecanisme pentru a gestiona contractele în derulare afectate de sancțiuni
La R.15, privind noile tehnologii, România nu a realizat încă o analiză comprehensivă a riscurilor de spălare a banilor și finanțare a terorismului generate de cripto-active și prestatorii de servicii aferente (VASPs). De asemenea, obligațiile de autorizare, evaluare și supraveghere rămân neclare, iar măsurile punitive nu sunt considerate proporționale.
În concluzie, MONEYVAL menține România în procedura de supraveghere sporită și solicită un nou raport de progres până în mai 2026. Această decizie reflectă persistența unor lacune moderate în cadrul tehnic de conformare, în pofida unor eforturi recente de modificare legislativă și adoptare a unor reglementări europene privind activele virtuale.
Lipsa unui progres substanțial în implementarea standardelor FATF poate afecta reputația României în fața investitorilor și a partenerilor internaționali, mai ales în contextul eforturilor de digitalizare a economiei și a integrării pe piețele financiare internaționale. De asemenea, autoritățile române sunt presate să accelereze transpunerea legislației europene, să consolideze capacitatea instituțională a organismelor de supraveghere și să îmbunătățească mecanismele de cooperare interinstituțională.
În lipsa unor măsuri rapide și concrete, riscul de a rămâne în rândul jurisdicțiilor cu deficiențe notabile în materie de prevenire a spălării banilor și finanțării terorismului rămâne ridicat.
Raport Money – România, progrese limitate în lupta împotriva spălării banilor și finanțării terorismului by florinpuscas