Patronatul semnalează, într-o Scrisoare deschisă, că dezvoltarea urbană a Bucureştiului este în risc de blocare, provocat de propunerea legislativă B533/18.10.2024 de modificare a Legii 50/1991 iniţiată de deputatul Dragoş-Cătălin Teniţă şi de propunerea legislativă B542 de modificare a Legii 50/1991.
„Prin propunerile legislative iniţiate în formele depuse şi supuse dezbaterii se solicită în regim de urgenţă modificarea fundamentală a procesului de implementare a dezvoltării urbane a capitalei României – Bucureşti. Trebuie subliniat că în Bucureşti funcţionează un sistem de implementare urbanistică descentralizată, bazat pe principiile europene prin care administrarea unei Unităţi Administrativ Teritoriale se face de către autoritatea care este cel mai aproape de cetăţean. Există, la data prezentei, o disfuncţionalitate reală în administrarea urbanistică a Municipiului Bucureşti, exclusiv generată de Primăria Generală a Municipiului Bucureşti, care, începând cu anul 2010, nu şi-a mai îndeplinit obligaţiile legale cu privire actualizarea Planului Urbanistic General. Atâta timp cât nu există o strategie şi un plan de dezvoltare/administrare urbanistică şi nici o legislaţie coordonată şi coerentă nu poate fi invocată o implementare defectuoasă din partea Administraţiei Locale (în cazul de faţă primarii de Sector) care nu fac altceva decât să respecte legea în vigoare”, se menţionează în scrisoarea deschisă a patronatului, transmisă preşedintelui Senatului, Nicolae-Ionel Ciucă, preşedintelui Camerei Deputaţilor, Vasile-Daniel Suciu şi prim-ministrului României, Marcel Ciolacu.
Proiectanţii în construcţii semnalează că, în aceste condiţii, singura entitate responsabilă pentru crearea cadrului urbanistic integrat şi coordonat la nivelul Municipiul Bucureşti este şi rămâne primarul Municipiului Bucureşti, rezultând astfel „că responsabilitatea pentru „dezvoltarea urbană haotică, inconsecventă şi, în multe cazuri, nesustenabilă” aparţine exclusiv primarului Capitalei, „care nu a avut capacitatea administrativă din 2010 de a actualiza PUG”.
„Având în vedere această realitate, a modifica în mod arbitrar şi în regim de urgenţă legislaţia prin centralizarea actului administrativ de emitere a Autorizaţiilor de Construcţie în mâna unei singure persoane pentru cel mai important pol socio-economic al României, care generează un sfert din PIB-ul ţării, fără a avea un Plan Urbanistic General, este contrară oricărei reguli democratice şi economice”, susţin aceştia.
Patronatul Proiectanţilor în Construcţii, membru al Federaţiei Patronatelor Societăţilor de Construcţii, subliniază că România face parte din structuri şi organisme internaţionale bazate pe reguli democratice şi care implică un proces real de consultare cu mediul privat şi societatea civilă, reguli asumate prin intermediul Guvernului şi Parlamentului, inclusiv în cadrul procesului de aderare la Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, care vizează implementarea unei guvernări deschise (o cultură a guvernării care promovează principiile transparenţei, integrităţii, responsabilităţii şi participării părţilor interesate în sprijinul democraţiei şi al creşterii incluzive) prin implementarea unui ciclu de elaborare a politicilor publice.
Acest ciclu presupune, potrivit sursei citate, o serie de etape imperative: identificarea priorităţilor de politici publice; elaborarea documentului de politici publice; implementarea politicii respective; monitorizarea procesului de implementare; evaluarea impactului politicii respective.
„Această strategie, care a fost aprobată la nivel naţional, atât de către Executiv, cât şi de către Legislativ, înseamnă implementarea unui sistem de guvernanţă cu implicarea tuturor actorilor relevanţi şi cu crearea unui cadru legislativ şi administrativ coerent şi predictibil. Prin proiectul de lege propus se urmăreşte în fapt trecerea direct la etapa trei, „implementarea politicii”, prin eludarea cu bună ştiinţă a primelor două etape obligatorii prin care se transferă întreaga competenţă cu privire la emiterea Autorizaţiilor de Construire către singura entitate care a dovedit până acum că nu are capacitatea de a asigura cadrul legislativ pentru reglementarea urbanistică a Municipiului Bucureşti şi nici capacitatea operaţională de a emite puţinele Autorizaţii de Construire pe care trebuie să le emită legal. Este de notorietate publică faptul că Primarul Municipiului Bucureşti nu respectă termenele legale prevăzute de Legea 50/1991 cu privire la emiterea Certificatelor de Urbanism şi a Autorizaţiilor de Construire sau supunerea dezbaterii publice a documentaţiilor de urbanism, existând termene legale depăşite cu mult faţă de orice perioadă rezonabilă”, se mai menţionează în Scrisoarea deschisă.
Proiectanţii în construcţii mai semnalează că întreaga stare de fapt existentă la nivelul Primăriei Municipiului Bucureşti conduce „doar la impredictibilitate şi nesiguranţă cu grave repercusiuni economice, care au efecte negative în cel mai mare pol de dezvoltare economică al României”, cu consecinţe directe şi imediate atât asupra economiei, cât şi asupra bugetului consolidat.
Astfel, aceştia solicită: stoparea acestei iniţiative legislative în absenţa unei consultări reale cu mediul privat şi societatea civilă; promovarea dialogului real, constructiv între toate instituţiile implicate în procesul de autorizare a construcţiilor, cu angrenarea partenerilor de dialog social, a experţilor şi reprezentanţilor sectorului privat, care contribuie la dezvoltarea economică, oferind locuri de muncă şi oportunităţi de investiţii într-o capitală europeană; crearea unui grup de lucru (din care alături de specialiştii Patronatului Proiectanţilor în Construcţii să facă parte reprezentanţii asociaţilor profesionale – Ordinul Arhitecţilor din România, Uniunea Arhitecţilor din România, Asociaţia Inginerilor Constructori Proiectanţi de Structuri etc) care să identifice soluţiile optime cu privire la corectarea vulnerabilităţilor existente în dezvoltarea urbană a Municipiului Bucureşti; coordonarea oricăror demersuri legislative în domeniu cu procedura de aprobare a Codului Amenajării Teritoriului, Urbanismului şi Construcţiilor (CATUC), care de fapt reprezintă consolidarea şi armonizarea întregii legislaţii din domeniul amenajării urbanistice, teritoriale cât şi a calităţii în construcţii, cu atât mai mult cu cât Legea 50/1991 va fi abrogată odată cu intrarea în vigoare a noului Cod; modernizarea administraţiei şi creşterea transparenţei decizionale la nivelul PMB şi al primăriilor de sector.
” Noi, reprezentanţii proiectanţilor în construcţii din România, reuniţi în cadrul PPC, vă asigurăm de întregul nostru respect şi de disponibilitatea de dialog, pentru a evita un proces de blocare generalizată a lucrărilor de construcţii din Bucureşti, pe care riscă să îl activeze proiectul de lege B533/2024 şi proiectul de lege B542/2024 aşa cum a fost acesta formulat„, punctează proiectanţii în construcţii preluati de agerpres.