Societatea de Ştiinţe Istorice critică planurile-cadru pentru învăţământul liceal

„SSIR îşi exprimă neîncrederea că Istoria îşi poate atinge obiectivele în doar doi ani de şcolaritate, mai ales că discutăm de competenţe care au un grad ridicat de complexitate (cunoştinţe factuale, procedurale, valori şi atitudini) şi care cer o durată mai lungă pentru a fi asimilate; în plus, numărul de ore/săptămână afectează cel mai mult producerea programelor (în cazul istoriei, autorii programei vor fi puşi în faţa unor opţiuni nesustenabile atât în raport cu domeniul academic, cât mai ales în raport cu societatea şi aşteptările acesteia faţă de disciplina şcolară)”, se arată într-un comunicat al societăţii, remis AGERPRES.

În opinia reprezentanţilor SSIR, argumentul Ministerului Educaţiei şi Cercetării că şcolile vor avea oportunitatea de a decide asupra numărului de ore nu este fezabil şi omite dependenţa acestora de resursele locale şi, într-un final, va duce „la distorsiuni şi limitări masive”, mai ales la nivelul unor comunităţi mai mici.

„Ca istorici ne putem aduce aminte de faptul că societăţile dau şi ele examene; spre deosebire de testările internaţionale, reuşita societăţilor în faţa acestor examene depinde de echilibrul dintre mai multe discipline, de la limbile clasice la istorie, de la geografie la ştiinţele care au marcat modernitatea şi construcţia societăţilor de tip occidental”, se explică în comunicat.

SSIR a menţionat că este de acord cu diagnosticul ministrului Educaţiei şi Cercetării, Daniel David, potrivit căruia starea actuală a cunoaşterii istorice de către elevi este nesatisfăcătoare, iar lucrurile s-au agravat în ultimele decenii.

„Cauza identificată de noi este una sistemică: reducerea numărului de ore de istorie începând cu anul 1999”, a transmis Societatea de Ştiinţe Istorice.

Potrivit acesteia, este necesar ca planurile-cadru să fie fundamentate pe ideea de echilibru „epistemic, de egalitate de şanse şi de interese” de durată ale societăţii româneşti, iar acestea trebuie să cuprindă pentru disciplina Istorie cel puţin 1 oră/săptămână la toate profilurile şi specializările, cu un minimum de 2 ore şi o medie de 3 ore/săptămână pentru ştiinţe sociale.

„În actualul context global şi naţional, considerăm că Ministerul Educaţiei şi Cercetării, în integralitatea sa, are o responsabilitate majoră în consolidarea şi apărarea valorilor şi fundamentelor democratice pe care statul român şi societatea românească se întemeiează. De modul în care vor fi structurate noile planuri-cadru, de locul pe care disciplina Istorie îl va ocupa în cuprinsul acestora, depind atât asimilarea corectă a cunoaşterii istorice, cât şi interiorizarea şi asumarea valorilor democratice, cetăţenia participativă, precum şi competenţele cheie oferite de istorie fiecărui cetăţean”, se evidenţiază în comunicatul citat.

Crin Antonescu începe să-și securizeze susținerea în teritoriu: întâlnire-cheie cu președinții de consilii județene

Universitatea ‘Babeş-Bolyai’ îşi modernizează baza de la Blăjoaia prin PNRR