Cele mai sigure ţări în ceea ce priveşte siguranţa rutieră au fost Suedia, Malta şi Danemarca, cu rate scăzute de mortalitate de 20, 21 şi, respectiv, 24 de decese la un milion de locuitori, în timp ce România (77 decese la un milion de locuitori) şi Bulgaria (74 decese la un milion de locuitori) au încă cele mai ridicate rate ale mortalităţii, aproape dublu faţă de media din UE (44 decese la un milion de locuitori ), arată datele publicate, marţi, de Comisia Europeană, potrivit Agerpres.
Chiar dacă au încă cele mai ridicate rate ale mortalităţii, România şi Bulgaria au înregistrat progrese semnificative în ceea ce priveşte reducerea deceselor rutiere, cu scăderi de peste 20% faţă de 2019. Concret, în cazul României, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere în 2024 a scăzut cu 4% faţă de 2023 şi cu 21% faţă de 2019. În ultimii cinci ani, scăderi mari mari decât în România s-au înregistrat doar în Lituania şi Polonia (ambele cu o scădere de 35%), Slovenia şi Estonia (scădere de 33%), Belgia (declin de 32%), Danemarca (27%), Malta (25%), Bulgaria (24%) şi Irlanda (23%).
„Deşi reducerea cu 3% a numărului de accidente rutiere mortale este un pas în direcţia cea bună, aceasta nu este suficientă. Prea multe vieţi sunt încă pierdute pe drumurile noastre în fiecare an. Trebuie să accelerăm eforturile de îmbunătăţire a siguranţei rutiere, în special pentru utilizatorii vulnerabili ai drumurilor şi în zonele cu risc ridicat, cum ar fi drumurile rurale”, a declarat comisarul pentru transport sustenabil şi turism, Apostolos Tzitzikostas.
Chiar dacă numărul deceselor cauzate de accidente rutiere a scăzut mai mult în 2024 decât în 2023, ritmul general de îmbunătăţire rămâne prea lent, iar majoritatea statelor membre nu sunt pe cale să îndeplinească obiectivul UE de a reduce la jumătate numărul deceselor cauzate de accidente rutiere până în 2030. În martie 2023, pentru a-şi consolida angajamentul faţă de siguranţa rutieră, Comisia a introdus un pachet de propuneri de îmbunătăţire a siguranţei rutiere, inclusiv cerinţe actualizate privind permisele de conducere şi asigurarea respectării normelor la nivel transfrontalier, şi va adopta în curând o nouă legislaţie privind inspecţia tehnică auto pentru a reduce numărul vehiculelor nesigure pe drumurile din UE.
Progresele în materie de siguranţă rutieră în întreaga UE rămân inegale, unele ţări făcând progrese semnificative, în timp ce altele se străduiesc să reducă numărul deceselor. În ultimii cinci ani, Grecia, Spania, Franţa şi Italia au înregistrat doar scăderi modeste ale numărului de decese rutiere, în timp ce Irlanda şi Estonia au înregistrat o creştere – deşi fluctuaţiile anuale din ţările mai mici tind să fie mai pronunţate. În schimb, Bulgaria, Danemarca, Lituania, Polonia şi Slovenia înregistrează progrese semnificative în direcţia atingerii obiectivului de reducere cu 50%.
Potrivit Executivului comunitar, drumurile rurale continuă să reprezinte cel mai mare risc, 52% dintre decese având loc pe aceste drumuri. Majoritatea deceselor rutiere (77%) implică bărbaţi, în timp ce adulţii în vârstă (peste 65 de ani) şi tinerii (18-24 de ani) sunt utilizatori deosebit de vulnerabili ai drumurilor. În ceea ce priveşte tipul de participanţi la trafic, ocupanţii autovehiculelor reprezintă cea mai mare parte a deceselor, urmaţi de motociclişti (20%), pietoni (18%) şi biciclişti (10%).
Utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, inclusiv pietonii, bicicliştii şi motocicliştii, reprezintă aproape 70 % din decesele din mediul urban, subliniind necesitatea urgentă de a îmbunătăţi măsurile de siguranţă pentru a-i proteja.
În 2018, UE şi-a stabilit un obiectiv de reducere cu 50% a deceselor cauzate de accidente rutiere – şi, pentru prima dată, a vătămărilor grave – până în 2030. Acest lucru a fost stabilit în Planul strategic de acţiune al Comisiei privind siguranţa rutieră şi în cadrul de politică al UE privind siguranţa rutieră 2021-2030, care a stabilit, de asemenea, planuri de siguranţă rutieră care vizează atingerea obiectivului de zero decese rutiere până în 2050 („Viziunea zero”).
În martie 2023, Comisia a prezentat un pachet de propuneri care abordează siguranţa rutieră, inclusiv cerinţe actualizate privind permisele de conducere şi o mai bună aplicare transfrontalieră a normelor de circulaţie rutieră. Pentru a contribui în continuare la aceste eforturi, Comisia va adopta în curând noi propuneri de revizuire a legislaţiei sale privind inspecţia tehnică auto, cu scopul de a reduce numărul de vehicule nesigure pe drumurile din UE şi accidentele aferente.