Tarifele de transport maritim pentru superpetroliere au crescut semnificativ după ce Statele Unite au extins sancțiunile asupra industriei petroliere ruse, afectând aproximativ 35% din flota „fantomă”, conform datelor Lloyd’s List Intelligence.
Companiile din China și India, mari consumatoare de energie, caută alternative pentru a compensa restricțiile impuse. Unipec, divizia de tranzacționare a Sinopec, a rezervat recent mai multe superpetroliere și a achiziționat țiței din Norvegia, Senegal, Ghana și Angola.
Tarifele pentru transportul petrolului din Orientul Mijlociu către China au crescut cu 39% în doar câteva zile, atingând 37.800 de dolari pe zi, cel mai ridicat nivel din octombrie. Pe ruta din portul Kozmino (Rusia) către China, costurile transportului cu tancuri Aframax au depășit 3,5 milioane de dolari, datorită cererii mari și tonajului limitat.
Analiștii avertizează că disponibilitatea navelor ar putea deveni și mai redusă, pe măsură ce noi nave sunt atrase în flota „shadow” pentru a transporta petrol rusesc și iranian. În paralel, costurile transportului petrolului din SUA către China au crescut la 6,82 milioane de dolari pe cursă.
Situația cu pricina complică, de altfel, piața globală de transport al petrolului, amplificând presiunile economice și logistice pe fondul sancțiunilor internaționale.