Preşedintele american Donald Trump a acordat vineri companiei Boeing contractul pentru dezvoltarea celui mai sofisticat avion de luptă al Forţelor Aeriene ale SUA, F-47, în cadrul programului ”Next Generation Air Dominance” (NGAD), oferind astfel un impuls major companiei şi acţiunilor sale, transmite Reuters.
Noul avion, denumit oficial F-47, va înlocui actualul F-22 Raptor, produs de Lockheed Martin, şi va fi un aparat cu pilot care va opera în colaborare cu drone autonome.
Boeing a câştigat contractul în faţa rivalului Lockheed Martin, ale cărui acţiuni au scăzut cu aproape 7% după anunţ, în timp ce cele ale Boeing au crescut cu 5%.
Trump a declarat în Biroul Oval: ”Am făcut o comandă mare. Nu vă putem spune preţul.”
Contractul de dezvoltare are o valoare de peste 20 de miliarde de dolari, însă se estimează că Boeing va primi comenzi de sute de miliarde pe durata întregului program, care se va întinde pe mai multe decenii.
Pentru Boeing, victoria vine într-un moment dificil, după ani de probleme pe segmentul comercial şi întârzieri sau pierderi majore în contractele de apărare.
”Este o victorie majoră pentru companie,” a declarat analistul Roman Schweizer de la TD Cowen.
Noul avion F-47 este considerat o aeronavă de generaţia a şasea, proiectată cu tehnologie stealth avansată, senzori de ultimă generaţie şi motoare performante. Generalul David Allvin, şeful Statului Major al Forţelor Aeriene, a spus că F-47 ”va costa mai puţin, va avea o adaptabilitate mai mare la ameninţările viitoare şi vom avea un număr mai mare de astfel de aeronave decât F-22.”
Trump a menţionat că există interes şi din partea aliaţilor SUA: ”Primim telefoane constant. Toată lumea vrea să le cumpere.”
Programul NGAD este conceput ca ”o familie de sisteme” menită să contracareze adversari precum China şi Rusia. Boeing a declarat că investiţia făcută pentru acest program este ”cea mai mare din istoria diviziei sale de apărare”.
Lockheed Martin, în defensivă
Pentru Lockheed Martin, pierderea este un nou eşec după excluderea din competiţia pentru noul avion stealth al Marinei americane şi nemulţumirile Pentagonului privind întârzierile din programul F-35. Compania a transmis că este ”dezamăgită” de rezultat, dar că ”a oferit o soluţie competitivă” şi aşteaptă eventuale discuţii ulterioare cu Forţele Aeriene.
Deşi Lockheed ar putea contesta atribuirea contractului, anunţul făcut public de Trump în cadrul unei conferinţe de presă reduce probabilitatea unei dispute publice prelungite.
Un pariu riscant pentru Boeing
Deşi contractul este o victorie strategică, el implică şi riscuri, în contextul în care Boeing a fost afectată de costuri neprevăzute şi întârzieri în alte proiecte, precum programul de realimentare în zbor KC-46 (care a generat pierderi de peste 7 miliarde de dolari) sau modernizarea celor două avioane Air Force One (cu o pierdere estimată la 2 miliarde de dolari).
Pe partea comercială, Boeing se confruntă cu probleme majore, inclusiv o criză de imagine după incidente recente cu modelul 737 MAX, culminând cu o urgenţă în zbor în ianuarie 2024, când un avion Alaska Airlines a decolat lipsit de patru şuruburi esenţiale. În acelaşi an, compania a raportat o pierdere anuală de 11,8 miliarde de dolari.
Federal Aviation Administration (FAA) a impus în 2024 un plafon lunar de producţie, iar Boeing pierde teren în faţa rivalului european Airbus.
Reacţii şi controverse
Senatorul democrat Mark Kelly a felicitat Boeing pentru victorie, dar a avertizat că un program de asemenea amploare şi complexitate ”necesită supraveghere atentă pentru a evita întârzieri sau depăşiri de costuri.”
Pe de altă parte, miliardarul şi consilierul prezidenţial Elon Musk şi-a exprimat anterior scepticismul faţă de avioanele de luptă cu pilot, afirmând că dronele ieftine ar fi o soluţie mai eficientă.
Programul F-47 marchează o transformare majoră în domeniul aviaţiei militare americane, dar va trebui să dovedească în timp că poate evita greşelile din trecut şi să răspundă cerinţelor strategice ale viitorului.