Uniunea Europeană în război comercial cu China: taxe definitive pe importurile de vehicule electrice

„Astăzi, propunerea Comisiei Europene de a impune taxe compensatorii definitive asupra importurilor de vehicule electrice cu acumulatori (BEV) din China a obținut sprijinul necesar din partea statelor membre ale UE pentru adoptarea tarifelor”, a afirmat UE într-o declarație, potrivit cnbc.com

Aceasta a adăugat că decizia a marcat un alt pas spre încheierea anchetei antisubvenții a Comisiei privind vehiculele electrice din China, care a fost lansată în octombrie 2023.

UE a anunțat pentru prima dată că va aplica tarife mai mari importurilor de vehicule electrice din China în iunie, pe motiv că acestea beneficiază „în mare măsură de subvenții neloiale” și reprezintă o „amenințare de prejudiciu economic” pentru producătorii de vehicule electrice din Europa.

De asemenea, au fost dezvăluite taxele pentru anumite societăți, în funcție de nivelul lor de cooperare și de informațiile pe care le-au furnizat UE în cadrul anchetei blocului comunitar privind producția de vehicule electrice în China.

Taxele provizorii au fost instituite de la începutul lunii iulie.

Comisia Europeană și-a revizuit apoi planurile tarifare în septembrie, pe baza „observațiilor motivate privind măsurile provizorii” din partea părților interesate.

Un purtător de cuvânt al Ministerului Comerțului din China a declarat reporterilor că Beijingul continuă să creadă că ancheta privind subvențiile acordate de China pentru industria sa de vehicule electrice a ajuns la „concluzii prestabilite”, adăugând că blocul comunitar promovează concurența neloială.

Vineri, UE a declarat că încă caută alte soluții, chiar dacă tarifele sunt adoptate.

„În paralel, UE și China continuă să lucreze din greu pentru a explora o soluție alternativă care ar trebui să fie pe deplin compatibilă cu OMC, adecvată în abordarea subvenționării prejudiciabile stabilite de ancheta Comisiei, monitorizabilă și aplicabilă”, a declarat aceasta.

Reacția industriei auto

Producătorii auto germani au criticat decizia UE.

Mercedes Benz a numit tarifele o „greșeală” și a îndemnat Comisia Europeană să amâne punerea lor în aplicare, în timp ce BMW a declarat că măsura a marcat un „semn fatal” pentru industria auto din Europa, a raportat Reuters. Între timp, Volkswagen, aflat în criză, a făcut apel la UE și China să continue discuțiile pe această temă, afirmând că o soluție alternativă este încă posibilă, potrivit Reuters.

Producătorul auto suedez Volvo Cars, care este deținut de Geely Holdings din China, a declarat că va „continua cu strategia noastră de lungă durată de a construi mașinile noastre acolo unde le vindem și ne-am angajat să facem investiții semnificative pe termen lung în Europa”, potrivit unei declarații.

Țările membre și UE

Decizia vine după luni de dezbateri și deliberări între țările membre ale UE, care și-au exprimat opinii diferite cu privire la creșterea tarifelor la importurile de vehicule electrice fabricate în China.

În timp ce Franța a fost un mare susținător, împingând anterior UE să demareze investigații privind tarifele potențiale, Germania a pledat împotriva acestora, exprimându-și îngrijorarea cu privire la consecințele asupra propriilor producători auto aflați în dificultate.

Ministrul german al finanțelor, Christian Lindner, a îndemnat vineri Comisia Europeană să nu înceapă un război comercial.

„În ciuda votului pentru potențiale tarife punitive împotriva Chinei, Comisia UE a Ursulei von der Leyen nu ar trebui să declanșeze un război comercial. Avem nevoie de o soluție negociată”, a declarat el într-o postare pe platforma de socializare X, potrivit unei traduceri CNBC.

Ministrul ungar de externe, Peter Szijjarto, a declarat joi că țara sa va respinge prin veto o propunere a Comisiei Europene care prevede tarife de până la 45 %, potrivit Reuters.

Potențialele represalii din partea Chinei au reprezentat o preocupare majoră pentru unii membri ai UE, mai ales că China a lansat deja anchete antidumping privind exporturile de carne de porc și brandy din UE, precum și o anchetă antisubvenții privind produsele lactate din UE.

Ionel Bogdan: Parteneriatul cu Ambasada SUA în România contribuie la dezvoltarea și promovarea Maramureșului

Israelul l-a ucis pe șeful comunicațiilor Hezbollah