UPDATE – Ministrul Educaţiei anunţă punerea în dezbatere publică a planurilor cadru pentru liceu: Actualele planuri sunt de peste 20 de ani / Lumea s-a schimbat, nu mai putem merge cu ce avem în acest moment / Trunchi comun pentru toate filierele – VIDEO

Ministrul Educaţiei, Daniel David, anunţă că vineri vor fi puse în consultare publică planurile-cadru pentru învăţământul liceal. ”Lumea s-a schimbat, nu mai putem merge cu ceea ce avem în acest moment”, afirmă ministrul, amintind că actualele planuri-cadru sunt vechi de peste două decenii. Acesta anunţă că şi-a propus ca la finalul lunii mai aceste planuri-cadru să fie adoptate.

”Trebuie să înţelegem că e o problemă extrem de importantă pentru că fundamentul pe care îl avem acum a fost pus în urmă cu peste 20 de ani. Lumea s-a schimbat, nu mai putem merge cu ceea ce avem în acest moment. (…) Este momentul acestor planuri cadru pentru liceu. Când pornim această dezbatere publică vreau să avem toţi în minte un lucru: aceste planuri cadru sunt în primul rând pentru elevi, scopul este să reuşim ca cele opt competenţe cheie despre care vorbim cu toţii în spaţiul public să fie cu adevărat competenţe pe care liceenii să le dobândească. (…) Acest proces trebuie început de dragul elevilor, sunt planurile pe care orice ministru, în această fază trebuie să le pună în dezbatere publică pentru a ajunge, după aceea într-o variantă finală”, a afirmat Daniel David, joi, într-o conferinţă de presă.

Ministrul Educaţiei a anunţat că vineri, după ora 18:00, vor fi afişate proiectele de planuri, iar ministerul aşteaptă propuneri cu privire la acestea.

”Vom analiza serios feedbackurile şi, dacă lucrurile merg bine, la sfârşitul lunii mai să le adoptăm, să începem lucrul la programe”, a adăugat David.

El spune că ideea de la care pleacă este ca planurile să pună accent pe competenţe ”fără ingerinţe ideologice”.

”Competenţe pentru tineri fără discuţii ideologice. Am insistat pe o regândire a curricumului, pentru că au mai pătruns elemente de pseudo-ştiinţă. Trei: distribuţie mai clară a temelor care sunt impuse prin lege în disciplinele pe care le avem în trunchiul comun şi în disciplinele care sunt la dispoziţia elevului. Mă deranjează că începem să impunem discipline şi conţinuturi la nivel de lege. (…) Nici să ne trezim că prin lege şi prin vot să ne trezim ce materii mai punem şi ce teme”, mai afirmă Daniel David.

Ministrul susţine că este nevoie ca învăţământul liceal să includă teme şi discipline care să vină şi să le ofere tinerilor lucruri de care au nevoie ca adolescenţi.

”Lucrăm cu adolescenţi şi trebuie să fim atenţi la acest lucru. De asemenea, am ţinut să stimulăm puţin şi să forţăm în sens bun limitele pe care le avem, în sensul că aş vrea să văd mai mulţi specialişti în societate prezenţi în şcoală. Vreau să-i văd în colaborare şi sub coordonarea profesorilor din şcoală”, a adăugat Daniel David.

Acesta a explicat că astfel de specialişti pot fi invitaţi la module sau unităţi de învăţare precum educaţie juridică, educaţie rutieră.

”Trebuie să deschidem şcoala către aceşti specialişti, pentru că altfel tratăm aceste teme într-o manieră de formă”, a argumentat ministrul.

Ministrul Daniel David a explicat că propunerile de planuri-cadru includ un trunchi comun pentru toate filierele – teoretică, vocaţională şi tehnologică – care va contribui la partea de cultură generală.

Ponderea trunchiului comun se va schimba pe parcursul anilor de liceu, de la 35% în primii ani la 65% în cei de la finalul ciclului liceal.

Ministrul spune că planurile includ o componentă fixă şi o componentă mobilă, aceasta din urmă având rolul de a accentua un element de specializare în funcţie de interesul pe care îl au elevul şi şcoala.

”O componentă va fi legată de aceste teme care ne amintesc că lucrăm cu adolescenţi şi să particularizăm planurile-cadru pentru adolescenţi. Doi: vor fi anumite teme care sunt propuse oarecum printr-un curriculum naţional, sugerate de minister, care sunt importante, şcoala le vede, le oferă elevului, acesta poate să aleagă. Şi lăsăm a treia componentă care vine din oferta pe care o face şcoala. Având aceste trei componente lăsăm o libertate foarte mare elevilor să aleagă, dar îi conştientizăm în acelaşi timp de lucruri importante”, afirmă Daniel David.

Ministrul spune că ”va conta foarte mult cum vom gândi conţinuturile acestor teme şi discipline”.

”Mă aştept să ave o dezbatere civilizată, aşa cum se cuvine mediului educaţional. Eu, ca ministru, spun că propunerile noastre nu trebuie să fie bătute în cuie. Ascultăm argumentele, dar orice discuţie avem să ne amintim că aceste planuri cadru sunt pentru elevi”, subliniază Daniel David

El afirmă că nu se aşteaptă la ”modificări mari per sistem în ceea ce priveşte normele”.

În ceea ce priveşte modificările specifice, în subsisteme sau pe anumite discipline, ministrul spune există timp în următorii doi-trei ani pentru a fi modificate.

 

 

Iaşi: 300 de sindicalişti din Poliţie, penitenciare şi Poliţia de Frontieră au protestat împotriva Ordonanţei Trenuleţ – VIDEO

Dan Nica a cerut în Parlamentul European soluţii concrete pentru salvarea industriei siderurgice europene