Această măsură vine în urma solicitărilor repetate ale industriei auto. Mihai Bordeanu, directorul Dacia România, a declarat recent că a transmis Guvernului o propunere de taxare a mașinilor vechi și poluante, argumentând că actualele programe de tip Rabla nu sunt suficiente pentru a reduce poluarea.
Potrivit informațiilor furnizate de Profit.ro, impozitul va fi calculat în funcție de emisiile de CO2 și, eventual, de norma Euro a vehiculului. Aceasta reprezintă o schimbare semnificativă față de taxa de primă înmatriculare introdusă în trecut de Guvernul Tăriceanu, care viza doar achizițiile de vehicule.
Noua formulă are avantajul că nu este discriminatorie, deoarece nu blochează importul de automobile second-hand, ci le impozitează pe baza gradului de poluare. Acest sistem este deja aplicat în majoritatea țărilor europene.
Multe state europene au adoptat sisteme de impozitare bazate pe emisiile de CO2. De exemplu:
- Belgia: Taxează la achiziție (până la 2.500 de euro) și anual, în funcție de emisiile de CO2.
- Danemarca: Impozitul anual variază între 88 și 3.000 de euro, în funcție de consum.
- Franța: Aplică un sistem malus/bonus, care taxează suplimentar mașinile cu emisii ridicate.
- Germania: Combină impozitarea pe baza capacitații motorului cu o taxă CO2, de 2 euro per gram peste 95 g/km.
- Grecia: Proprietarii plătesc până la 3,72 euro per gram de CO2 peste 90 g/km.
- Italia: Aplică taxe doar la achiziție, cu un sistem bonus/malus.
- Irlanda: Impozit progresiv, de la 120 de euro anual pentru mașini electrice până la 2.350 de euro pentru vehiculele cu emisii mari.
Noua taxă pregătită de Guvernul României ar putea urma modele similare, având în vedere presiunile de la nivel european pentru reducerea poluării și promovarea vehiculelor electrice. Măsura ar putea avea un impact semnificativ asupra pieței auto, descurajând deținerea de autovehicule vechi și stimulând achizițiile de automobile cu emisii reduse.